Samsung gelooft niet meer in 3D-tv

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Koreaanse elektronicagigant Samsung ziet geen brood meer in 3D-tv. De marketinginspanningen rond de promotie van de toestellen worden stopgezet. Dat vertelde marketing manager consumer electronics Tristan van Overbroek in de marge van het Samsung Forum in Praag. “De consument is niet geïnteresseerd in 3D-tv”, klonk het.

De Koreaanse elektronicagigant Samsung ziet geen brood meer in 3D-tv. De marketinginspanningen rond de promotie van de toestellen worden stopgezet. Dat vertelde marketing manager consumer electronics Tristan van Overbroek in de marge van het Samsung Forum in Praag. “De consument is niet geïnteresseerd in 3D-tv”, klonk het. Uit een recent Nederlands onderzoek blijkt dat slechts 6 procent van de consumenten in de buidel wil tasten voor een 3D-televisie, hoogstens 20 procent is ‘eventueel geïnteresseerd’ in de functionaliteit. “In België is de situatie vergelijkbaar”, aldus van Overbroek. “In 2010 had je enkele early adopters die absoluut zo’n toestel in huis wilden halen, maar in 2011 was het vet al van de soep.”

Het gevolg is dat ‘s werelds grootste elektronicafabrikant 3D-tv openlijk afvalt. “We blijven de functionaliteit wel aanbieden op onze high-end toestellen als commodity, maar de marketinginspanningen rond 3D-tv worden stopgezet”, gaat de marketing manager verder. “Als 80 procent van de consumenten niet geïnteresseerd is, dan moet je daar als bedrijf je conclusies uit trekken.”

“Er wordt ook zo goed als niets uitgezonden in 3D”, klinkt het nog. “Er zijn wel een paar interessante experimenten geweest, maar vorig jaar zijn de initiatieven een beetje stilgevallen. Er zijn nog geen 100 films beschikbaar. Vergeet het dan maar.”

Dat 3D-tv dood en begraven is, wil de marketing manager nét niet gezegd hebben. “Maar één van onze grote concurrenten, die in 2011 volop gefocust heeft op 3D, zag zijn marktaandeel op de televisiemarkt verschrompelen van 6 tot 1 procent (van Overbroek doelt allicht op LG). Dat zegt genoeg.”

Internet
Het nieuwe dada van de elektronicafabrikant is de ‘slimme’, geconnecteerde televisie, die à la Microsoft Kinect bediend kan worden met gebaren, of met de stem. Nieuwe toestellen als de ES 7000 en de ES 8000 (die overigens al op de CES in Las Vegas werden voorgesteld), hebben een camera en een microfoon aan boord, en kunnen de persoon die voor het scherm zit, herkennen.

Nog nieuw is de mogelijkheid om de toestellen te ‘upgraden’, door achter op het toestel een kleine add-on (‘evolution kit’) in te pluggen. Eén en ander zou nodig zijn om de verwerkingskracht van de toestellen op pijl te houden in de jaren die komen. Via de uitgebreide ‘AllSharePlay’-functionaliteit tenslotte, kunnen bestanden van op eender welk wifi-enabled toestel in huis, gedeeld worden op het televisiescherm.

Wanneer de eerste toestellen van Samsung met GoogleTV gelanceerd worden, werd niet bekendgemaakt in Praag. Wel is het duidelijk dat de fabrikant ook fors in het eigen ‘Smart TV’-platform blijft investeren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content