Samsung zoekt bedrijvenmarkt

15/06/09 om 10:50 - Bijgewerkt om 10:49

Bron: Datanews

Fabrikant Samsung wil een belangrijkere rol op de bedrijvenmarkt gaan spelen. Naast gsm's, moeten onder meer projectoren en een gamma van compacte laptops daar voor zorgen.

Fabrikant Samsung wil een belangrijkere rol op de bedrijvenmarkt gaan spelen. Naast gsm's, moeten onder meer projectoren en een gamma van compacte laptops daar voor zorgen.

Samsung is traditioneel gekend als een belangrijke speler in de B2C-markt voor huishoudelektro en pc- en multimediaapparatuur. Toch is naar eigen zeggen de B2B-verkoop al goed voor 20 procent van de totale omzet van de Benelux-afdeling die vorig jaar op meer dan 1 miljard euro afklokte.

Een flink deel van de B2B-omzet is voor rekening van gsm's en smartphones. Zo gaat Samsung voor dit jaar uit van een stijging met 82 procent in gsm's met een aanraakscherm en 74% in de zogenaamde hybride toestellen: dat zijn smartphones die naast een touchscreen ook een volwaardig toetsenbord hebben.

Samsung maakt overigens steeds minder onderscheid in gsm's die voor de consumenten- dan wel de bedrijvenmarkt bedoeld zijn. "Elke business gebruiker is nu eenmaal ook een residentiële gebruiker wanneer hij 's avonds thuiskomt", zegt Kristof Van Huffel, telecomverantwoordelijke bij Samsung. Enkele van de nieuwere toestellen hebben bijvoorbeeld een aparte knop waarbij je de gsm kunt switchen van werkmodus naar de 'consumer'-stand. Daarnaast is een duidelijke trend merkbaar waarbij consumenten-gsm's steeds meer tot voorheen zakelijke functies opgespeld krijgen zoals push e-mail - ook voor bijvoorbeeld Gmail.

Maar voor een verdere groei in B2B, is meer nodig dan mobieltjes. Precies daarom is Samsung in de projectormarkt gestapt. Rijkelijk laat, maar de ambities liegen er niet om: tegen 2011 willen de Zuid-Koreanen het grootste marktaandeel hebben. Voor de markt van compacte notebooks ligt een soortgelijk scenario klaar om in de top-3 te geraken tegen 2011. In het laatste kwartaal van 2008 is Samsung voor dit segment al doorgestoten tot de zesde plaats en was het bedrijf volgens Gartner de sterkste groeier. Acer, HP, Asus, Toshiba en Dell vormen er de top-5.

Onze partners