SAP fatalisme

Het voorgedrukte briefje dat mijn kabelaar Brutélé midden augustus naar “enkele honderden” klanten rondstuurde, steunde op een gezond principe: open kaart spelen met de klant en met verontschuldigingen uitleggen dat de facturatieproblemen van een aantal diensten te wijten zijn aan de migratie naar een nieuw klantenbeheersysteem.

Als die klant toevallig journalist is, valt dat soort berichten niet in dovemansoren. “Jammer genoeg is de ingebruikneming van de SAP-software die voor dit doel werd gekozen, gepaard gegaan met enkele haperingen en vertragingen,” luidt de Brutélé boodschap letterlijk. Een goed bedoelde maar erg onhandige boodschap waar SAP geen pap van lust. Vooral omdat het volgens Brutélé zelf helemààl niet de bedoeling was SAP met gelijke munt te betalen. “Wij hebben trouwens hoegenaamd geen spijt van onze keuze voor het marktleidende product,” benadrukt de algemeen directeur. Uit deze niet bepaald risicoloze PR-oefening vallen twee lessen te trekken: de naam SAP is inmiddels dermate bekend bij het grote publiek dat het gebruik ervan automatisch een beeld oproept. Voor mensen die niet of nauwelijks vertrouwd zijn met de IT-wereld staat SAP voor informatisering en dus voor problemen. Ten tweede – en dat is verontrustender – stoelen de excuses van Brutélé op een soort fatalisme: een SAP project en eigenlijk elk complex IT-project gaat “haast onvermijdelijk” gepaard met problemen en vertragingen. En dat is altijd een dure grap. De volgende stap is dat de excuses aangeboden worden nog voor het project van start gaat… De parallel met jonge mensen die hogere studies moeten beginnen, is vlug getrokken: “Veel te moeilijk, die studies. Dat er op het einde van het jaar onvoldoendes zullen tussen zitten, is onvermijdelijk.” De mislukking wordt al ingecalculeerd. Jammer. Wie er eerstdaags toch opnieuw tegenaan gaat: succes toegewenst!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content