SAS Belux overtroeft marktgemiddelde

25/02/08 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Het voorbije jaar zag SAS Belux de omzet uit softwarelicenties groeien met 14 procent. "Tweemaal meer, aldus IDC, dan de groei in België in de categorie BI/analytische applicaties", benadrukt Belux-baas Patrick Van Deven.

Het voorbije jaar zag SAS Belux de omzet uit softwarelicenties groeien met 14 procent. "Tweemaal meer, aldus IDC, dan de groei in België in de categorie BI/analytische applicaties", benadrukt Belux-baas Patrick Van Deven.

"En met een omzet boven de 30 miljoen euro zijn we duidelijk nummer 1 in België bij de zuiver BI-spelers." Maar het klopt dat de zaken enigszins gemakkelijker zijn geworden sinds het verdwijnen van Cognos en Business Objects uit die categorie.

Toch mag SAS een mooie groei noteren die het bedrijf volgend jaar hoopt door te zetten. In 2008 kwamen er 20 nieuwe mensen bij, waardoor SAS Belux nu afklokt op 110 werknemers. De nieuwelingen kwamen vooral de sector- of businessgespecialiseerde teams versterken, naast de productspecialisten en de teams die projecten van klanten beheren. "Het gebrek aan resources waaronder veel klanten lijden, verplicht hen hun projecten almaar meer uit te besteden. We moeten hen dus helpen, hoewel we niet de intentie hebben om ons te meten met de consultancybedrijven", aldus nog Van Deven.

Datzelfde gebrek aan competenties op de markt heeft SAS er trouwens van overtuigd om in 2008 z'n initiatief 'Summer of SAS Students' te herhalen. Vorig jaar konden 30 jonge afgestudeerden zo lessen volgen en, na hun maand opleiding (die betaald werd aan jobstudententarief), een plaats vinden bij partners van SAS of bij het bedrijf zelf. Dit jaar zullen 2 sessies georganiseerd worden voor 2 groepen van 30 mensen. De sessie van juli brengt afgestudeerden bijeen die al een post hebben gevonden en die hun opleiding zo kunnen vervolmaken. De augustus-sessie is bestemd voor afgestudeerden die nog op zoek zijn naar een job. Dit jaar zal het volledige SAS-'ecosysteem' (het bedrijf zelf, partner, maar ook klanten) jongeren na hun opleiding kunnen rekruteren.

SAS heeft ook een partnership getekend met Vlerick School of Management. In ruil voor het peterschap over onderzoeksprojecten en doctoraatsverhandelingen over information management, krijgt SAS gedurende 3 jaar exclusieve toegang tot de onderzoeksresultaten. Het bedrijf zal ook klanten mogen uitnodigen op informatiesessies van Vlerick en zal ook rechtstreeks bij de school kunnen rekruteren.

Onze partners