'Satellietcommunicatiesystemen van vliegtuigen zijn te hacken door security-lacunes'

04/08/14 om 17:10 - Bijgewerkt om 17:09

Bron: Datanews

Het hacken van satellietcommunicatiesystemen - ook als onderdeel van boordapparatuur van vliegtuigen - kan dankzij fundamentele security-lacunes, aldus een onderzoeker op de Black Hat-conferentie.

'Satellietcommunicatiesystemen van vliegtuigen zijn te hacken door security-lacunes'

Nu de Black Hat security-conferentie in Las Vegas op volle toeren draait, zal het de komende dagen niet aan ijselijke securitystories ontbreken - het doornemen van de lijst met Black Hat-presentaties is al voldoende om koude rillingen te krijgen.

Een opmerkelijke presentatie heet 'Satcom terminals: hacking by air, sea and land' en wordt gebracht door Ruben Santamarta, principal security consultant bij IOActive. Die publiceerde eerder dit jaar al de studie 'A wake up call for satcom security', waarin hij zwakheden in een aantal satellietcommunicatiesystemen aanstipt, en in het bijzonder in de terminals voor gebruik in transportmiddelen. Die zwakheden gingen van meerdere 'achterpoortjes' tot zwakke paswoordvoorzieningen en onveilige protocollen. Zijn harde oordeel was dat elk onderzocht toestel 'wijdopen' was, zodat booswichten er volledig gebruik of misbruik van konden maken.

Hack aan boord van het vliegtuig

Santamarta stelt nu in zijn Black Hat-presentatie dat hij in staat is het satellietcommunicatiesysteem van een vliegtuig te hacken via het wifi- en in-flightentertainment-systeem. Bovendien weerlegt hij de commentaren die de betrokken producenten naar aanleiding van zijn eerdere studie hebben gemaakt. In een commentaar stelde de selectieraad van Black Hat dat "we niet zeker zijn dat je echt een aanval over het in-flightentertainment-systeem van de passagiers zou kunnen starten tot in de cockpit. Maar de kern van de zaak is dat het type van zwakheden dat hij heeft ontdekt behoorlijk angst aanjagen omdat het betrekking heeft op erg elementaire security-aspecten, waar de leveranciers van op de hoogte moeten zijn."

In dit geval gaat het overigens enkel om satellietcommunicatie, bijvoorbeeld tussen een vliegtuig en een satelliet - maar het ongeval met het Malaysian Airlines-vliegtuig boven de Indische Oceaan heeft het belang van die communicatie wel duidelijk gemaakt. Studies van andere onderzoekers hebben ook gevaren voor het verstoren van gps-signalen aangetoond. Alles samen vormt dit een onaantrekkelijke cocktail van mogelijke gevaren aan boord van vliegtuigen, schepen en andere voertuigen.

Onze partners