Seaters vult lege zitjes op

10/02/15 om 10:42 - Bijgewerkt om 10:48

Bron: Trends

De Belgische start-up Seaters kondigt een investering van 4 miljoen dollar aan om zijn technologie - het vullen van lege zitjes in uitverkochte zalen en stadions - zo snel mogelijk internationaal uit te rollen.

Meer dan 7500 medewerkers van BNP Paribas Fortis gebruiken de app voor iOS en Android, of de versie op het internet al. Met een paar muisklikken kiezen ze voor welk uitverkocht evenement ze toch nog kaartjes willen en krijgen ze een plekje in de digitale wachtrij. Als er een of twee plaatsen vrijkomen - meer kan niet per persoon - en het is hun beurt, dan zijn de kaartjes van hen. Later wil BNP Paribas de technologie ook aan klanten aanbieden.

De drie oprichters van het in Diegem gevestigde Seaters zagen de lege zitjes in uitverkochte sport- of muziekevenementen als een zakenkans. 2 tot 10 procent van de stoeltjes in uitverkochte stadions blijft onbezet. De cloudtechnologie van Seaters wil ook een eind maken aan woekerprijzen voor onbezette plaatsen.

Wachtrijen

Na BNP Paribas Fortis legde Seaters met Club Brugge zijn tweede klant vast. De gebruiker kan twee soorten digitale wachtrijen openen: publieke of privéwachtrijen. De app van Seaters is gratis. Het bedrijf verdient geld door een distributiekostprijs van 20 procent te vragen aan organisatoren die wachtrijen openen. Tegen de start van het nieuwe voetbalseizoen wil Seaters ook een nieuwe functie aan de app toevoegen waarmee abonneehouders die niet kunnen komen, hun zitje ter beschikking kunnen stellen van de club in ruil voor een terugbetaling.

Seaters heeft zich met het opgehaalde kapitaal in een riante uitgangspositie gemanoeuvreerd, maar pas nu is het moneytime: organisatoren en bedrijven overtuigen, ervoor zorgen dat de technologie de stap naar duizenden nieuwe klanten aankan en aanvallen afslaan van mogelijke concurrenten uit de ticketingsector die de markt van de lege zitplaatsen niet zomaar aan de nieuwkomer willen laten.

Onze partners