"Security goedkoper door komst Microsoft"

06/03/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 05/03/06 om 23:59

Bron: Datanews

Hoe gevaarlijker de aanvallen van cybercriminelen worden, hoe sneller consumenten en bedrijven hun portefeuille openen voor antivirusproducten. Ook Microsoft heeft dat gemerkt en investeert intensief in security. De aanwezigheid van de softwarereus zou tot serieuze prijdalingen kunnen leiden, aldus consultancybedrijf Frost & Sullivan.

De antivirusmarkt was goed voor een omzet van 3,27 miljard dollar in 2005, zo staat te lezen in een onderzoek van consultancybedrijf Frost & Sullivan (F&S). Tegen 2012 kan die som 7,49 miljard dollar bedragen. De aanvallen van cybercriminelen worden steeds gerichter en gevaarlijker. Infectie van je computer leidt almaar vaker tot geldverlies, omdat aanvallers focussen op persoonlijke informatie en bankgegevens. Om die reden steken bedrijven en consumenten graag meer centen in goede beveiligingsproducten.Softwaregigant Microsoft heeft die evolutie opgemerkt en is zich de laatste jaren gaan roeren op de antivirusmarkt. In februari 2005 nam het Sybari over, dat antivirus-, antispam- en e-mailfiltersoftware bouwt. Niet veel nadien kocht Microsoft Frontbridge, dat bezig is met online beveiliging voor bedrijven.Volgens de analyse van F&S creëert die aanwezigheid van Microsoft deining op de securitymarkt. De enorme marketingmachine de het bedrijf in gang kan zetten, zal andere producenten van pc-beveiliging dwingen om de prijzen te verlagen, zeker op de consumentenmarkt. Om die reden raadt F&S antivirusbedrijven aan te anticiperen en bijvoorbeeld aan "loyalty marketing" te doen, om klanten aan zich te binden. Een andere, iets drastischere mogelijkheid, is zich te richten op markten waar Microsoft zich niet waagt, zoals de beveiliging van het open source besturingssysteem Linux.

Onze partners