Seks, drugs en . Rolex

04/07/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 03/07/06 om 23:59

Bron: Datanews

Veruit de meest populaire spamberichten zijn die waarin reclame wordt gemaakt voor pornografische websites. Dergelijke e-mails doen het 280 keer (!) beter dan reclame voor medicijnen, de tweede in de ranglijst. De derde plaats is voor Rolex-horloges.

CipherTrust, gespecialiseerd in spam- en virusbestrijding, onderzocht de efficiëntie van de inhoud van spamberichten. Dat staat te lezen op de ict-website Webwereld. CipherTrust lijkt zo zwart-op-wit te bewijzen dat er een perverseling in eenieder van ons schuilt. Immers, wie al eens op een link in een spambericht klikt, doet dat 280 keer vaker in een pornogerelateerde mail dan in een mail over medicijnen (het onderwerp dat de tweede plaats in de lijst bezet). De derde plaats is ietwat verrassend voor het dure horlogemerk Rolex.Seks, drugs en Rolex-horloges: het lijkt eerder het profiel van een maffiabaas dan van een onwetende consument. De Amerikaanse krant The New York Times citeert echter Francis Desouza van it-beveiliger Symantec ter verklaring van het fenomeen: "Het draait bij spam volledig om impulsieve aankopen. Dan zijn hypotheken minder effectief dan dingen die je in een opwelling koopt, zoals viagra of porno." Waarom spammers dan toch ook hypotheken en consoorten aanbieden, heeft alles te maken met de contracten die ze vaak hebben met bedrijven. "In ruil voor centen vinden ze het geen probleem om voor die producten te spammen," aldus nog Desouza.

Onze partners