Seks en porno ingehaald door business en e-commerce

11/09/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 10/09/06 om 23:59

Bron: Datanews

Het aantal zoekenden naar seksgerelateerd materiaal op het internet lijkt sinds de jaren negentig aan een vrije val begonnen te zijn. Daarvoor in de plaats is het aantal zoektochten naar informatie omtrent business en e-commerce explosief gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Australische onderzoekster Amanda Spinks.

De medewerker van de Queensland University of Technology [analyseerde voor deze conclusies] rond de dertig miljoen zoekopdrachten in de velden van onder meer Altavista, Alltheweb, Ask en Excite. Uit de loggegevens blijkt dat zaken als het kopen en verkopen via het internet goed zijn voor 30 procent van alle zoekopdrachten. Pornogerelateerde termen bestrijken niet meer dan 3,8 procent van de internetjachten, terwijl dit halverwege de jaren negentig nog goed was voor 17 procent van het totaal.De reden voor deze drastische afname zoekt Spinks in de overweldigende hoeveelheid mensen die op zoek is naar informatie over e-commerce en de sterke groei in het aantal websites dat over dit onderwerp handelt. Ook vermoedt zij dat de toename van het percentage vrouwen de relatieve interessegrootte voor seks heeft doen laten afnemen. Andere veelvoorkomende onderwerpen in de logbestanden van de zoekmachines zijn mensen, reizen, computers en het internet, gezondheid, opleidingen en uiteindelijk entertainment. De gebruikers die verantwoordelijk waren voor deze gegevens kwamen vooral uit Amerika en Europa.

Onze partners