Siebel wil integratieleed verzachten

De CRM-uitgever brengt onder de naam Universal Application Network een integratieplatform op de markt. Het resultaat van een samenwerking met zwaargewichten uit de Enterprise Application Integration business.

Concreet gaat het om een integratiearchitectuur bestaande uit een bibliotheek van CRM-processen per sector, een ontwerp- en modelleringstool, en vooral een integratieserver om de communicatie tussen applicaties te stroomlijnen. Wat die server betreft gaat Siebel er prat op de samenwerking met toonaangevende spelers uit de integratiesector zoals IBM, SeeBeyond, Tibco, Vitria en WebMethods. In plaats van een eigen oplossing uit te werken, hebben we geopteerd voor een gezamenlijke ontwikkeling met de leiders uit de sector, zegt CEO Tom Siebel. Ook de dienstenleveranciers Cap Gemini Ernst Young, Accenture, IBM Global Services en KPMG Consulting zijn bij het project betrokken. Verrassend is dan weer dat BEA niet van de partij is voor het softwaregedeelte. Wij hebben de inventaris opgemaakt van de voornaamste middleware- en messagingtools die onze klanten gebruiken en daaruit bleek dat BEA niet echt in aanmerking kwam voor de messaginglaag.Siebel wil zich naar eigen zeggen niet positioneren op de EAI-markt als dusdanig. Ook al kan onze integratieoplossing door zijn vele adapters naar software van derden nuttig zijn voor anderen, toch hebben wij momenteel geen plannen om er een autonoom product van te maken, verklaart Karen Riley, senior vice president Global Services. Omdat zijn CRM-software zeer gemakkelijk verstrikt kan raken in mammoetprojecten, wil Siebel met deze aankondiging bewijzen dat het in staat is een samenwerkingsverband tot stand te brengen om het integratieprobleem op te lossen. En vooral aantonen, met de hete adem van SAP, PeopleSoft en Oracle in de nek, dat het daartoe beter in staat is dan de ERP-erfgenamen.Belgi niet interessantWij hebben de voorbije maanden in Belgi geen grote contracten getekend, geeft een woordvoerder van Siebel voor de Benelux toe. Het bedrijf heeft een vrij uitgebreide klantenbasis in de filialen van de hier gevestigde multinationals, maar slaagt er niet in om contracten los te weken bij Belgische bedrijven. Te weinig echt grote ondernemingen? Een te afstandelijke benadering van de markt? Feit is dat een paar weken geleden de verantwoordelijke voor Belgi, Philippe Chaudron, het bedrijf verlaten heeft. Siebel overweegt nu een lokale verkoopstrategie, gekoppeld aan een aanwezigheid bij de grote klanten vanuit Frankrijk of Nederland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content