Siemens maakt werk van softwarefocus

Met de aankondiging van de bijna 7000 ontslagen bij Siemens Enterprise Networks had het Duitse concern het al eens aangehaald: Siemens wil zich omvormen tot een softwarebedrijf. Een grote stap in die strategie is de lancering van zijn OpenScape Unified Communications (UC) Server.

Met de aankondiging van de bijna 7000 ontslagen bij Siemens Enterprise Networks had het Duitse concern het al eens aangehaald: Siemens wil zich omvormen tot een softwarebedrijf. Een grote stap in die strategie is de lancering van zijn OpenScape Unified Communications (UC) Server.

Siemens kondigde ook enkele nieuwe of opgefriste applicaties aan op de CeBIT-beurs in Hannover (OpenScape Voice (het vroegere HiPath 8000), OpenScape UC Application en zelfs een video-oplossing, OpenScape Video), maar het bedrijf maakte in zoveel bewoordingen duidelijk dat de lancering van UC Server daardoor niet mocht overschaduwd worden.

De UC Server software moet zowat de lijm worden die de verschillende ‘silo’s’ (zoals unified communications-toepassingen, video, spraak, …) bijeenbrengt en -houdt. Dat om het geheel aan communicatiefragmenten binnen een bedrijf beter beheerbaar en compatibel te maken.

Zoals Gerhard Otterbach, chief market operations officer bij Siemens Enterprise Communications, op de lancering wilde onderstrepen, werkt het bedrijf binnen UC Server met open standaarden. Daardoor kan het platform, aldus Otterbach, alle bestaande telefonie of ict-systemen van andere leveranciers ondersteunen. “Geheel in onze filosofie van Open Communications”, klinkt het. Het helpt Siemens bovendien om de “evolutie, geen revolutie”-kaart uit te spelen, iets wat it-bazen meestal kunnen smaken.

Gevraagd naar het verschil met andere UC-aanbieders en -portfolio’s vindt Volkmar Rudat, vice-president channel marketing bij Siemens Enterprise Communications, net die openheid erg belangrijk. “Een single vendor UC-oplossing is niet realistisch. Je mag niet van je klanten verwachten dat hij op alle vlakken voor jou kiest.” En nog een steek naar Cisco: “Bij ons is het puur software. Bij andere bedrijven, die bijvoorbeeld uit de routers & switches-wereld stammen, komt dat helemaal niet geloofwaardig over.” Maar als Siemens zich op het softwareterrein waagt, komt het in het vaarwater van een Microsoft? “Onze UC-oplossing heeft nog steeds de nadruk op spraak, dat toch de Siemens-erfenis is én nog steeds de core business van UC. Andere bedrijven, die bijvoorbeeld meer ervaring hebben in instant messaging, hebben daar dan weer meer problemen mee”, aldus nog Rudat.

In de toekomst zal Siemens dus verder bouwen op UC Server voor wat Unified Communications betreft. Onder meer de integratie van HiPath Pro Center (voor callcenters) zit eraan te komen, evenals nog meer extra’s voor de mobiele wereld. Om dat te benadrukken werd – bijna onvermijdelijk tegenwoordig – een iPhone bovengehaald met de Siemens-software erop.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content