Siemens wil deel van SBS uitbesteden

Siemens wil een deel van de activiteiten van de divisie ‘product-related services’, onderdeel van Siemens Business Services (SBS), uitbesteden. Dit werd aangekondigd door ceo Klaus Kleinfeld. Met deze maatregel wil de Duitse groep de verliezen van SBS verminderen.

De Siemens-groep maakte vanmorgen de kwartaalresultaten bekend. Sommige waarnemers verwachtten zich aan een spectaculaire aankondiging (verkoop of fusie?) in verband met Siemens Business Services, de IT-diensten en -consultancy poot van de groep. SBS kampt immers met rentabiliteitsproblemen. Geen radicale beslissing was genomen, bleek, maar ceo Klaus Kleinfeld kondigde wel aan dat Siemens een deel van de activiteiten van de divisie ‘product-related services’ van SBS wil uitbesteden. Deze divisie is verantwoordelijk voor systeemonderhoud, roll out en technische dienstverlening van producten. Volgens wat het Belgische filiaal vernam vanuit de hoofdzetel van Siemens zou het enkel gaan om technische diensten met “een lage toegevoegde waarde”. In België had Siemens trouwens al enige tijd een onafhankelijke unit opgericht. Het gaat om Cosmo, honderd procent in handen van Siemens, en gespecialiseerd in de installatie en herstelling van grote volume producten. Zestig mensen zijn er tewerkgesteld. De intentie vanuit headquarters om bepaalde ‘low end’ activiteiten af te stoten, zou dus weinig impact hebben op de ‘product-related services’ in België, een divisie die een kleine honderd medewerkers telt.Terug naar de kwartaalresultaten dan: de verkoopresultaten van SBS zijn met 17 procent gestegen in het derde kwartaal in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Maar de verliezen blijven groot, namelijk 109 miljoen euro. Ook de divisie Communications (de andere grote ICT-divisie, gespecialiseerd in telecomproducten en -diensten voor bedrijven en operatoren) noteerde een verlies van 70 miljoen euro – vorig jaar was de divisie in hetzelfde kwartaal nog goed voor een winst van 209 miljoen euro. In deze cijfers werd geen rekening gehouden met de verkoop van gsm’s, deze activiteit zit immers nu in handen van BenQ. Siemens verklaart de slechte resultaten door een dalende vraag van de bedrijven, gecombineerd met een verhoogde druk op de prijzen. Klaus Kleinfeld bevestigde dat de groep “gepaste maatregelen” zou treffen om ook die divisie opnieuw rendabel te maken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content