Simulatie van Super Bowl was opvallend accuraat

New England Patriots - Seattle Seahawks © Belga Image
Kevin Van der Auwera Coördinator online Trends.

Gameproducent Electronic Arts probeerde naar goede gewoonte de Super Bowl te voorspellen aan de hand van zijn populaire American Football-game Madden 15. Dit jaar bleek de simulatie van de NFL-finale tussen de New England Patriots en de Seattle Seahawks wel heel accuraat.

EA liet de Patriots en de Seahawks al op 26 januari – digitaal weliswaar – tegen elkaar spelen om de Vince Lombardi Trophy, de prijs voor de winnaar van de Super Bowl. Het voorspelde niet alleen de winnaar juist, maar ook de exacte score: 28-24 voor de Patriots.

Bovendien kwamen in de simulatie, net als in de echte finale, de Patriots in het slotkwart spectaculair terug na een achterstand. En ook dat is nog niet alles: Patriots-quarterback Tom Brady, ook bekend als de partner van supermodel Gisèle Bündchen, werd in de simulatie Most Valuable Player (MVP) met 335 yards en 4 touchdows, afgelopen nacht deed hij op het veld bijna hetzelfde als zijn avatar: 328 yards en … 4 touchdowns. Zijn ploegmaat Julian Edelman was de beste ‘receiver’ met 9 catches en 109 yards… net als in de simulatie: 8 catches en 106 yards.

Nooit eerder was de simulatie zo realitisch. Toeval? Uiteraard, maar het toont wel aan hoe realistisch hedendaagse sportgames zijn.

Van de laatste 12 Super Bowl-winnaars voorspelde Madden er 9 juist. De eerlijkheid gebiedt ook van te zeggen dat het vorig jaar de bal wel behoorlijk had misgeslagen: het voorspelde een 31-28 zege voor Denver na overtime, maar de Broncos gingen met maar liefst 43-8 de boot in tegen de Seattle Seahawks, de verliezer van dit jaar dus.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content