Slimme thermostaat NEST eind deze maand te koop in België

© Reuters
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Google-dochter NEST lanceert haar ‘slimme’ thermostaat nog voor het einde van de maand in België. “De mensen moeten geen schrik hebben”, sust oprichter Matt Rogers. “We delen de data van onze gebruikers met niemand.”

Google-dochter NEST lanceert haar ‘slimme’ thermostaat nog voor het einde van de maand in België. “De mensen moeten geen schrik hebben”, sust oprichter Matt Rogers. “We delen de data van onze gebruikers met niemand.”

Nadat eerder de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk aan de beurt kwamen, worden de producten van NEST nu ook in Frankrijk, Ierland, Nederland en België geïntroduceerd. Groene stroomleverancier Lampiris is de lanceringspartner voor ons land, maar de slimme thermostaten en rookdetectors van NEST zullen ook via enkele grote retailers aan de man worden gebracht.

De ‘lerende’ thermostaat van het bedrijf dat begin dit jaar voor 2,3 miljard euro werd overgenomen door Google, past het klimaat in huis automatisch aan aan het leefpatroon en aan de gewoontes van de bewoners. Een door NEST-gestuurde verwarming springt enkel aan wanneer dat echt nodig is, waardoor er flink bespaard kan worden op energie.

Het tweede product waarmee NEST naar ons land komt, is NEST Protect, een slimme rookdetector. “Oude detectoren zijn lelijk en beginnen te biepen in het midden van de nacht”, vertelt oprichter Matt Rogers wanneer we hem ontmoeten op de IFA-beurs in Berlijn. “NEST Protect ziet er goed uit en gaat subtieler te werk. Het toestel communiceert op een rustige en zachte manier over de situatie in huis, in de taal van de gebruiker.”

“De bewegingssensor in Nest Protect kan praten met de thermostaat, en andersom”, klinkt het nog. “Wanneer de rookdetector CO² opmerkt zal hij aan de thermostaat vragen om de verwarming af te zetten. Onze producten doen nuttige dingen in jouw naam, zelfs zonder dat ze daarvoor gelinkt moeten zijn aan het internet.”

Wat ons meteen bij een heikel punt brengt. Moederbedrijf Google springt nogal lichtzinnig om met concepten als privacy. En dat bedrijf heeft nu al zicht op de informatie die NEST verzamelt over zijn gebruikers via toepassingen als de intelligente persoonlijke assistent Google Now. Toen NEST enkele weken geleden de specialist in beveiligingscamera’s Dropcam opslokte, klonk het al paniekerig dat Google straks zelfs zal kunnen zien waar je dingen verstopt in je huis.

“Gebruikers hebben recht op hun privacy”, reageert Rogers, “daar zijn we ons als geen ander van bewust. Je huis is een erg ‘privacygevoelige’ omgeving. Aan ons dus om het vertrouwen van de Belgen te winnen. In elk geval behouden NEST-gebruikers te alle tijde de controle en kunnen ze kiezen of ze onze toestellen online laten gaan of niet.”

“Bovendien kunnen ze zelf aangeven of ze data willen delen met partners als Google, Jawbone en Mercedes. Enkel wanneer klanten expliciet vragen om informatie te delen voor features zoals de integratie met Google Now, zullen we dat doen. NEST is geen reclamebedrijf. Wij verkopen producten en diensten, geen reclameboodschappen. We delen onze data met niemand, ook niet met Google.”

Intussen zou de NEST-thermostaat compatibel moeten zijn met de meeste Europese boilers. “Om zeker te zijn hebben we al honderden tests gedaan in België”, benadrukt de Amerikaan. “Wie ons toestel wil gebruiken, hoeft zich dus geen zorgen te maken: het werkt prima.”

Een thermostaat van NEST moet ongeveer 225 euro kosten in ons land. De slimme rookdetector verandert van eigenaar voor een prijs die zal schommelen rond de 115 euro.

Data News publiceert in zijn printnummer van 19 september het volledige interview met NEST-oprichter Matt Rogers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content