Smartphone duwt klassieke gsm uit de markt

Pieterjan Van Leemputten

Wereldwijd worden er dit jaar 4,2 procent meer smartphones, pc’s, tablets en ultramobiles verkocht. Het gaat weer beter met de pc-markt, maar de klassieke gsm verdwijnt op termijn zo goed als volledig.

Wereldwijd worden er dit jaar 4,2 procent meer smartphones, pc’s, tablets en ultramobiles verkocht. Het gaat weer beter met de pc-markt, maar de klassieke gsm verdwijnt op termijn zo goed als volledig.

Wat opvalt in het rapport van Gartner, dat de verwachtingen voor de voornaamste computerelektronica bundelt, is dat elk segment anders evolueert. De tot nu toe instortende pc-markt zal dit jaar groeien met 2,9 procent, komende van een daling van 9,5 procent. De daling kwam er omdat veel gebruikers liever voor tablets en andere toestellen kozen, in plaats van een 2e of 3e laptop in huis te nemen.

Maar de bodem lijkt stilaan bereikt. Gartner zelf wijst er op dat de stopzetting van Windows XP in West-Europa zorgt voor zo’n zestig miljoen nieuwe pc’s, ter vervanging van oude hardware die nog op XP draaide.

Mobiele telefonie Smartphones groeien dit jaar met 3,1 procent tot 1,9 miljard. Vandaag zijn de toestellen goed voor 66 procent van de gsm-markt. Maar Gartner verwacht dat smartphones tegen 2018 88 procent van de mobiele telefonie uitmaken. Wat er op neerkomt dat de klassieke gsm zo goed als volledig uit het straatbeeld verdwijnt.

De grote winnaar op de smartphonemarkt wordt dit jaar Android. Het aantal toestellen op het besturingssysteem van Google groeit met dertig procent. Voor iOS is dat vijftien procent. In de marge daarvan voorspelt Gartner wel dat Windows Phone een trage maar stabiele groei zal kennen. Vandaag haalt het OS een wereldwijd marktaandeel van vier procent. Tegen 2018 wordt dat tien procent.

Consument kiest goedkopere tablets De tabletmarkt zal dit jaar met 256 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd een groei kennen van 23,9 procent. Maar de markt vertraagt wel. Gartner verwacht dat de consument nog wel zal kiezen voor toestellen met een groter scherm (zoals de 12-inch grote Surface 3), of smartphones met een groot (5 inch) scherm, beter bekend als phablets.

Het analistenbureau wijst er op dat tablets stilaan gemeengoed worden en dus de fase ingaan van de late adopters, gebruikers die pas na enige tijd nieuwe technologie aanschaffen. Dat zijn ook consumenten die eerder kiezen voor een scherpe prijs dan voor strakke hardware. “De volgende aankoopgolf wordt vooral gedreven door lage prijspunten en minder door geweldige functies,” zegt Ranjit Atwal, research director bij Gartner.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content