Smartphone haalt Kenianen uit armoede

© Reuters

Kenianen die hun bankzaken regelen via hun smartphone, hebben meer kans om uit de armoede te geraken. Vooral in gezinnen waar vrouwen aan het hoofd staan, leidt mobiele financiële dienstverlening tot een verbetering van de levenskwaliteit.

MIT-econome Tavneet Suri bestudeert al sinds 2008 de financiële en sociale impact van mobiele financiële dienstverlening in Kenia. Die dienst maakt het mogelijk voor gebruikers om bankzaken via hun smartphone te regelen.

Eerder toonde Suri al aan dat mobiele financiële dienstverlening een handig middel is om Kenianen geld te doen besparen. Gezinnen in Kenia kenden daardoor een toename van het spaargeld met 22 procent.

Groter consumptiebudget

Uit de meest recente studie, vorige week verschenen in Science, blijkt dat mobiele financiële diensten op lange termijn efficiënt lijken om de armoede in Kenia te verminderen, met name in de huishoudens waar een vrouw aan het hoofd staat.

Sinds 2008 hebben de mobiele financiële diensten ertoe geleid dat de dagelijkse consumptie per hoofd van 194.000 huishoudens steeg (2 procent van de Keniaanse gezinnen) waardoor ze uit extreme armoede werden getild. Dat wil zeggen dat ze niet langer moeten overleven met minder dan 1,25 dollar per persoon per dag.

Een interessant bijkomend effect is dat de huishoudens met vrouwen aan het hoofd een grotere toename kenden van het consumptiebudget dan de gezinnen met mannen aan het hoofd.

Ook bleek dat mobiele financiën 185.000 vrouwen deed overschakelen van een baan in de landbouw naar een zakelijk beroep of een baan als handelaar.

De studie onderzocht M-PESA, met meer dan 25 miljoen gebruikers de populairste dienst in Kenia.

Meer levenskwaliteit

“Eerder toonden we al aan dat mobiele financiële middelen je financiële veerkracht versterken”, zegt Suri. “Niemand had echter onderzocht wat die toegenomen veerkracht betekent op de langere termijn of op het gebied van gender. Deze studie in Kenia is belangrijk omdat ze aantoont dat mobiele geldzaken niet enkel gemakkelijk zijn maar de levenskwaliteit van mensen sterk verbeteren. Dat is belangrijk om regeringsleiders of ondernemers te overtuigen om de dienstverlening mogelijk te maken in hun land.”

In een studie uit 2012 toonde Suri aan dat mobiel bankieren Kenianen ook beter bestand maakt tegen financiële onzekerheden veroorzaakt door mislukte oogsten, droogte en gezondheidsproblemen.

Via de mobiele dienstverlening zijn ze verbonden met een breed financieel netwerk en kunnen ze sneller betalingen ontvangen tijdens financieel moeilijke tijden.

In 2015 waren 270 mobiele financiële diensten actief in 93 landen.

(IPS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content