Smet op 35ste verjaardag

Als straks de herfst begint, zal e-mail precies 35 jaar oud zijn. Ingenieur Ray Tomlinson verstuurde in het najaar van 1971 als allereerste een digitaal bericht over een computernetwerk. E-mail was geboren.

Meer dan een week geleden, kort voor die 35ste verjaardag, werd e-mail voor het eerst gebruikt om medewerkers op grote schaal te melden dat ze hun ontslag kregen. Vierhonderd medewerkers van de Amerikaanse elektronicaketen RadioShack lazen op donderdagochtend bij het openen van hun mail dat ze konden inpakken: “Wij informeren momenteel de betrokken medewerkers over de ontslagen in onze organisatie. Jammer genoeg werd uw job geschrapt”, zo lazen 400 mensen bij hun ochtendkoffie. Het bedrijf had het personeel vooraf wel gewaarschuwd dat er een reorganisatie op til was en dat de betrokken personeelsleden elektronisch op de hoogte zouden worden gebracht. De melding per e-mail maakte veel reacties los.Veel jobgerelateerde zaken gebeuren vandaag per e-mail (jobs en cv’s worden online geplaatst, een deel van de sollicitatieprocedure verloopt via elektronische briefwisseling, e-hrm, etc.), maar iemand op die manier de bons geven is een stap te ver. “Je zou het kunnen zien als niet menselijk ten opzichte van de medewerkers”, stelde een managementprofessor in een reactie. De Standaard organiseerde kort na de bekendmaking van het nieuws een poll op zijn website. Tweederde van de respondenten was van oordeel dat ontslag per mail harder aankomt dan per brief. Ook de meeste reacties op andere sites waren niet mals voor het management van RadioShack. ‘Gebrek aan respect’, ‘onverantwoord’, ‘laf’, reageerden verschillende mensen geschokt.Hoe pijnlijk een ontslag op zich ook is, de manier waarop dit wordt aangebracht maakt wel degelijk een verschil uit. Een ontslagmelding per e-mail is absoluut not done. Als je verschillende uren uittrekt voor sollicitatiegesprekken alvorens iemand aan te werven, mag je toch op zijn minst verwachten dat een beleidsman/vrouw een woordje uitleg geeft waarom iemand het bedrijf dient te verlaten?En als ze dan toch een e-mail stuurden, waarom niet meteen een sms? Dan hadden die vierhonderd mensen zich de ochtendlijke rat race kunnen besparen om op tijd op hun bureau te geraken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content