Sms waarschuwt voor agressieve klanten

22/01/08 om 14:00 - Bijgewerkt om 13:59

Bron: Datanews

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) - dat is de publieke koepel voor de hele Nederlandse detailhandel - start met een sms-systeem dat winkeliers moet waarschuwen voor agressieve klanten in de buurt.

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) - dat is de publieke koepel voor de hele Nederlandse detailhandel - start met een sms-systeem dat winkeliers moet waarschuwen voor agressieve klanten in de buurt.

Het HBD is momenteel nog bezig met het uitwerken van het plan, meldt het vakblad Distrifood. Het plan moet een antwoord bieden op het alsmaar groeiend aantal gewelddadige incidenten in winkels door betrapte winkeldieven of hun wraaklustige familie. Concreet kan een winkelier die iemand een winkelverbod geeft, dat via een sms meteen doorgeven aan collega's. Het is de bedoeling dat de politie ook een rol krijgt in dit project.

In België bestaat al een vergelijkbaar systeem, maar dan via Phonemail. Onder meer in Turnhout zijn de winkeliers zo met elkaar en met de politie verbonden. Bij verdacht gedrag verwittigt de winkelier de dienst 101. De politie bepaalt of het bericht al dan niet verspreid wordt. Als een bericht belangrijk geacht wordt en er is een goede beschrijving van de dader(s), gaat de politie een bericht inspreken voor alle winkeliers die aangesloten zijn. Na ongeveer 5 seconden ontvangen alle winkeliers een telefoon waarbij ze de boodschap kunnen beluisteren.

Onze partners