Snel en goedkoop animatiefilmpjes maken met Moovly

© .
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Moovly wil het in elkaar steken en publiceren van animatiefilmpjes democratiseren. Eind deze week wordt het internetplatform van de Belgische starter in de markt gezet.

Moovly wil het in elkaar steken en publiceren van animatiefilmpjes democratiseren. Eind deze week wordt het internetplatform van de Belgische starter in de markt gezet. Moovly is een online applicatie waarmee bedrijven en particulieren zonder voorkennis multimediacontent kunnen creëren. De tool speelt in op de alsmaar toenemende vraag naar geanimeerde video’s en op de behoefte aan betere audiovisuele presentaties in bedrijven en bij onderwijsinstellingen.

Het idee voor de toepassing ontstond in de kantoren van Instruxion, het digitale communicatiebureau van Cisco-oudgediende Geert Coppens. Dat bedrijf maakt animatiefilmpjes op maat voor grote ondernemingen zoals Electrabel, SAP, Kinepolis en Atlas Copco.

Omdat de prijs voor dergelijke filmpjes snel kan oplopen (15.000 euro voor enkele minuten is geen uitzondering), groeide de vraag naar snellere en vooral goedkopere methodes om animaties te kunnen creëren, updaten en delen. Het team van Instruxion sleutelde anderhalf jaar aan een krachtige en gebruiksvriendelijke applicatie, en zet die nu in de hoedanigheid van een aparte start-up in de markt.

“Ondernemingen spenderen heel wat geld aan digitale assets zoals filmpjes, trainingen en animaties”, vertelt de tot Belg genaturaliseerde Zuid-Afrikaan Brendon Grunewald, die tevens medeoprichter is van Moovly. “Maar al bij al wordt die content weinig gebruikt en is het moeilijk om er nadien nog dingen aan te veranderen, waardoor je een beperkte return on investment krijgt.”

Met Moovly kunnen bedrijfsvideo’s, productpresentaties, tutorials en banners wél op een goedkope én flexibele manier worden samengesteld. Objecten en muziekjes uit de Moovly-bibliotheek (of videofragmenten, beelden en geluiden uit een eigen archief) worden via drag and drop samengevoegd op een tijdlijn, waar ze naar hartenlust bewerkt kunnen worden. De interface werd zo eenvoudig mogelijk gehouden om ook gebruikers zonder ervaring een kans te geven.

Het bedrijfje gaat van start met een gratis instapversie, en een Plus-pakket met extra features (voor 7 euro per maand). In een later stadium worden daar nog een Pro-pakket en een Business-versie aan toegevoegd, die duurder zullen zijn en waarbij restricties zoals een beperking van de animaties tot tien minuten, wegvallen. Voorts kan Moovly worden aangepast aan de bedrijfsstijl, met aangepaste kleuren, lettertypen en een eigen bibliotheek met animatieobjecten op maat.

“We gaan hetzelfde product op verschillende manieren ‘vermarkten'”, knikt medeoprichter Geert Coppens. “Naar het algemene publiek toe, welja, maar ook voor marketeers en agencies, en op maat van de corporate wereld. Er is heel wat potentieel.”

Ervaring Het team achter Moovly bestaat niet uit jonkies, maar uit ondernemers die hun sporen al verdiend hebben. Geert Coppens begon meer dan 10 jaar geleden al met Instruxion, en serieondernemer Brendon Grunewald verkocht in 2003 nog één van zijn bedrijfjes (de hotspotspecialist Sinfilo) aan Telenet.

Bij datzelfde Telenet leerde Grunewald Jan Vorstermans kennen, de vroegere operationeel directeur van het telecombedrijf. Diezelfde Vorstermans investeert nu samen met enkele andere angels in Moovly. In totaal kon het bedrijfje al 600.000 euro ophalen, en Grunewald maakt zich sterk dat er snel een kapitaalronde van 2 miljoen euro zal volgen.

“We hebben durfkapitaal nodig om sneller te kunnen groeien”, klinkt het nog. “Willen we concurrenten zoals de presentatietool Prezi voor blijven, dan moeten we kort op de bal kunnen spelen en snel een sales en marketingkantoor kunnen openen in de VS. Gelukkig krijgen we wat dat betreft wel wat gehoor bij Britse en Amerikaanse vc’s.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content