SocialCom helpt KMO's met hun 'community management'

08/05/14 om 12:27 - Bijgewerkt om 12:27

Bron: Datanews

SocialCom helpt KMO's en zelfstandigen met nieuwe marketingkanalen zoals Facebook.

SocialCom helpt KMO's met hun 'community management'

SocialCom helpt KMO's en zelfstandigen met nieuwe marketingkanalen zoals Facebook.

"Facebook telt meer dan 7,6 miljoen leden in België: momenteel is dit het marketingkanaal dat het beste rendement biedt", vertelt Olivier Viaud, die samen met Baudouin de Troostembergh SocialCom oprichtte. De Fransman en de Belg hebben hun sporen al verdiend met Screening Media, dat gespecialiseerd is in digital signage voor supermarkten.

Concreet biedt SocialCom een softwaretool aan met opleidingen, tips, en een vorm van algemene begeleiding, om het belang van 'community management' in de kijker te plaatsen. Facebook is daarbij het belangrijkste platform, gevolgd door LinkedIn "dat interessant is voor B2B-business". Twitter is in principe minder interessant voor de doorsnee KMO.

SocialCom verzorgt tevens de online aanwezigheid van zijn klanten door bijvoorbeeld relevante berichten en foto's te posten. Bij een concessiehouder van auto's bijvoorbeeld, kunnen de posts de klanten er op een originele manier aan herinneren dat het tijd is om winterbanden te laten plaatsen of verwijderen.

De opleidingen zijn bedoeld om de klant op de eigen benen te laten staan, en om ervoor te zorgen dat hij zijn eigen sociale tools onder de knie krijgt, "ook al wordt in de praktijk niemand in een KMO voor 100 procent 'community manager'. Misschien wel voor 20 procent, maar meestal is er zelfs geen marketingverantwoordelijke", aldus nog Olivier Viaud.

Olivier Viaud blijft erg discreet over de toekomstige functies van de softwaretool SocialCom, "die nog in volle ontwikkeling is", want hij is bang dat anderen gaan lopen met zijn ideeën.

Enkele cijfers bewijzen in ieder geval de ambities van de starter. Na amper een jaar telt de start-up al 16 medewerkers en 386 klanten, goed voor een portefeuille van meer dan 1,7 miljoen euro.
De vennootschap ging van start met 250.000 euro eigen fondsen en is van plan de komende maanden 500.000 euro op te halen.

Tegen 2015 zou er een tweede fondsenwerving van 1,5 miljoen moeten komen.

Filialen

SocialCom is van plan filialen te openen in enkele belangrijke landen. Voor de rest zal het bedrijf werken via dealerpartners.

Het internationale avontuur begint in Luxemburg, waar SocialCom zijn activiteiten in mei zal starten. Er werd al een aantal octrooien gedeponeerd. Momenteel lopen er onderhandelingen om het Luxemburgse hulpkantoor van SocialCom onder te brengen in Technoport d'Esch-sur-Alzette, dat zich profileert als een ambitieus vernieuwingscenter op Europese schaal.

De Brusselse zetel zal in de loop van mei verhuizen naar Co.Station, naast het Centraal Station. "Nu we in volle ontwikkeling zijn, denken we dat het een echte troef is te evolueren in een sfeer als Co.Station, waar we kunnen werken naast vooraanstaande ondernemers. Wie weet kunnen we zo wel Amerikaanse beleggingsfondsen aantrekken. Co.Station kijkt immers nadrukkelijk naar Silicon Valley.3

Paspoort

Naam: SocialCom (socialcom.be)
Maatschappelijke zetel: Brussel
Oprichtingsdatum: 2013
Personeel: 16 medewerkers
Kapitaal: 250.000 eigen fondsen

Lees meer over:

Onze partners