Sociale media krijgen plaats in crisiscommunicatie

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Sociale media integreren in crisiscommunicatieplannen wordt geen makkelijke oefening. Maar zowel overheid als hulpdiensten lijken er wel voor gewonnen. Dat bleek uit een debat dat Kortom – de vereniging voor overheidscommunicatie – organiseerde naar aanleiding van het Pukkelpopdrama. Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom kwam er haar evaluatie van het Pukkelpopdrama toelichten. De minister maakte duidelijk dat een nieuw actieplan rond crisiscommunicatie voor het einde van de maand klaar moet zijn. Ze pleit in ieder geval voor een aparte ‘officiële’ Twitter- en Facebookaccount die specifiek in het geval van een crisis gebruikt wordt.

Sociale media integreren in crisiscommunicatieplannen wordt geen makkelijke oefening. Maar zowel overheid als hulpdiensten lijken er wel voor gewonnen. Dat bleek uit een debat dat Kortom – de vereniging voor overheidscommunicatie – organiseerde naar aanleiding van het Pukkelpopdrama.

Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom kwam er haar evaluatie van het Pukkelpopdrama toelichten. De minister maakte duidelijk dat een nieuw actieplan rond crisiscommunicatie voor het einde van de maand klaar moet zijn. Ze pleit in ieder geval voor een aparte ‘officiële’ Twitter- en Facebookaccount die specifiek in het geval van een crisis gebruikt wordt. “Mensen verwachten dat duidelijk: niet alleen naar burgers toe, maar ook naar media en journalisten toe. De voorbije weken hebben in ieder geval getoond dat het een aanvullend medium moet zijn naast de bestaande kanalen.”

Steven De Smet, hoofdcommissaris politie Gent (@DeFlik op Twitter), is gevonden voor een sterkere aanpak. “Sociale media wordt het kanaal, al de rest wordt aanvullend”, klonk het. Minister Turtelboom is ook nog steeds in gesprek met de telecomoperatoren. Zo is het de bedoeling dat via ‘cell broadcast’ en ‘push sms’ alle aanwezigen automatisch een bericht op hun gsm ontvangen. dat bericht moet de mensen geruststellen en instructies geven hoe contact op te nemen met familie en vrienden. “De bandbreedte van zestig seconden telefonie is het equivalent van 30 sms’en”, zei Turtelboom, die ook maatregelen wil die er moeten voor zorgen dat netwerken zo snel mogelijk weer geactiveerd kunnen worden bij een eventuele uitval.

Op zoek naar werkend model Jo Caudron (Dear Media) kwam alvast een aanzet geven over hoe informatie- en communicatiestromen beter gestructureerd kunnen worden in een nieuw model. “Met massaal te retweeten gaan we het niet doen. Het gros van wat geretweet werd over Pukkelpop, was irrelevant”, zei Caudron. Hij gelooft eerder in een model waarin de betrokken stakeholders – overheid, organisators, hulpdiensten en ook media – een duidelijke rol toebedeeld krijgen. “De media zouden de officiële Twitteraccounts moeten agreggeren en aanvullen met eigen verzamelde getuigenissen. De officiële accounts bevatten enkel gecheckte berichten van bijvoorbeeld de brandweer”, zei Caudron. Volgens hem zouden geagreggeerde mediakanalen en de overheidskanalen dan de enige kanalen zijn die mensen moeten volgen om op de hoogte te blijven.

Tegengas kwam er van Peter Mertens van het Crisiscentrum. “Een aantal van de aangehaalde punten en tips rond sociale media zullen zeker meegenomen worden, maar we zien het actieplan wel ruimer”, zei hij. Hij denkt onder meer aan alarmering via sociale media en het overnemen van een aantal ‘best practices’ rond retweets. Ook de idee van een aanvullend kanaal om snel het thuisfront te kunnen verwittigen dat alles in orde is, is hem niet ongenegen. Peter Mertens waarschuwde wel dat ook de achterliggende organisatie, structuur, hiërarchie en communicatiecultuur van de overheid mee aangepast moet worden. “Niet elke tweet moet aan een burgemeester ter goedkeuring voorgelegd worden”, klonk het met een boutade. Na afloop van het debat ging een expertengroep verder met het onderwerp. De bedoeling is om tot concrete raadgevingen te komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content