Softpay

26/03/10 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Waar zit verdekke die usb-aansluiting op het tv-scherm? Links, rechts, boven, onder? Welwel, hadden we enkele jaren geleden er ook maar even aan gedacht om na te gaan of we een usb-stick of een laptop op een televisie kunnen inpluggen? Nee toch?

Waar zit verdekke die usb-aansluiting op het tv-scherm? Links, rechts, boven, onder? Welwel, hadden we enkele jaren geleden er ook maar even aan gedacht om na te gaan of we een usb-stick of een laptop op een televisie kunnen inpluggen? Nee toch?

Alles wordt verbonden, vandaag nog niet draadloos, maar wel digitaal. En tegelijk ontstaan er allerlei handige toepassingen (apps in het jargon), waarvoor we betalen. Niet veel, hooguit een paar euro's, maar we betalen wel. En tegelijk wordt wat gratis was, niet langer kosteloos maar betaalbaar. Televisie, waar je vroeger amper voor moest betalen, wordt nu een betaalkanaal. "Belgische zenders zullen moeten evolueren naar betaalzenders. Wij willen hen daarbij helpen. We spreken dan over 'softpay'," vertelt de topman van een groot kabelbedrijf. Wat een vreemde term, die 'softpay'. Hoe moeten we dat kaderen tegenover 'hardpay'? Gaat het er om gebruikers te laten betalen zonder dat ze het merken, zonder dat ze er om morren? Net zoals sms'en bespottelijk duur is als je de kostprijs in acht neemt. Net zoals je al veel geld moet uittrekken voor mobiele data: twee dagen Luxemburg, net over de grens: 60 euro connectiekost. Je hoeft het uiteraard niet te gebruiken, hoor ik je zeggen, maar het is sterker dan jezelf: het 'lock in effect'. De gebruiker, de klant vastklinken, binden. Dat is wat Apple met iTunes uitstekend voor elkaar krijgt. Dat is wat allerlei betaalsystemen en diensten trachten.

Het is een jungle, zonder uniforme platformen, zonder veel regels en normen. "We hebben geen standaarden nodig. Standaarden doden de concurrentie," schreeuwt een andere topman van een bijzonder bekend web-betaalsysteem. Hoezo? Nee, het probleem is dat bij gestandaardiseerde oplossingen, de klant sneller weg kan, sneller kan switchen. En iedereen is als de dood voor 'churn'. Liever de klant uitrusten met een enkelband, een digitale weliswaar. Hij zou immers weg kunnen zappen, die homo zappiens. Een verloren gevecht, als u het mij vraagt.

Onze partners