Software de markt blijft slabakken

31/10/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/10/02 om 23:59

Bron: Datanews

Net als vorig jaar blijft de softwaremarkt ook in 2002 slabakken. Toch wordt al reikhalzend uitgekeken naar de voorspelde heropleving die volgens de optimisten in 2003 zou inzetten. De software vendors wrijven zich alvast in de handen.

Volgens een recent onderzoeksrapport van IDC zou de softwaremarkt eind 2002 langzaam herstellen van de crisis, om in 2003 opnieuw te gaan groeien tot zon tien twaalf procent tegen 2006. Maar voorlopig blijft 2002 een teleurstellend jaar voor de software-industrie. Met de softwareverkoop zijn steeds kleinere bedragen gemoeid, de deals verlopen veel moeizamer maar de leveringstijd verkort. Gartner ziet de nabije toekomst minder rooskleurig in dan IDC het zou nog tot de tweede helft van 2003 of zelfs tot begin 2004 duren voor er een einde komt aan de voorzichtigheid waarmee IT-budgetten worden beheerd. Maar zelfs tegen eind 2005 zullen (nog) geen groeicijfers worden gehaald die vergelijkbaar zijn met die van het jaar 2000, aldus Gartner. De consolidatie van de softwaremarkt, die in een verhevigd tempo verdergaat, zal volgens Gartner tegen 2004 nieuwe marktleiders opleveren. Web services hypeWie weet kunnen web services, die het voorbije jaar heel wat aandacht kregen van IT-bedrijven en pers, voor de broodnodige impuls zorgen. IDC noemt web services zelfs de next frontier in bedrijfstechnologie. Veel bedrijven voelen zich sterk aangetrokken tot de nieuwe, flexibele mogelijkheden van het concept, waarbij de gewenste softwarefuncties niet uit n enkel pakket komen, maar vanuit verschillende locaties worden toegeleverd het summum van interoperabiliteit. Standaardtalen als SOAP en XML zorgen voor de communicatie. Toch stelt IDC ook dat het fenomeen web services t vroeg gehypet is. De standaarden voor web services zijn nog in ontwikkeling, en eventuele klanten zijn uiteraard niet geneigd te investeren in een dergelijke onvolgroeide technologie. Het is namelijk nog niet altijd duidelijk wat de voordelen van die investering kunnen zijn, en dat zorgt in tijden van strak beheerde IT-budgetten voor een onmiskenbare terughoudendheid. Sandra Rogers, program manager voor Web Services Software bij IDC, verduidelijkt De gebruikers blijven op dit moment voorzichtig, maar dat kan op langere termijn positief uitdraaien voor zowel gebruikers als vendors, omdat het kan zorgen voor een meer standvastige en rationele groeicurve in de web services-markt.Voor de markt van XML server software, die instaat voor de integratie van verschillende technologien, ziet het er hoedanook goed uit. Volgens IDC blijft de vraag naar een dergelijke integratie de komende vijf jaar erg groot, zodat die markt tegen 2006 een omzet haalt van 3,5 miljard dollar. Dat de markt zelfs in 2001 sterk groeide, toont aan dat de XML-server markt enorm zal evolueren in de komende jaren, zegt Susan Funke, research manager bij IDC. Ingebouwde securityWeb services vereisen ook weer de nodige beveiligingstechnologie. IDC meldt de ontwikkeling van steeds meer gespecialiseerde versies van het vroegere, traditionele middleware-aanbod. Een van die opkomende categorien is security software, met daarbinnen onder meer PKI middleware, mobiele security middleware en de opkomende veiligheidsstandaarden voor web services. De komende jaren zal beveiligingstechnologie meer en meer gentegreerd worden binnen de traditionele bedrijfssoftware. In elk geval blijft IT-beveiliging een bittere noodzaak, en daarom ligt voor dit marktsegment dan ook een mooie toekomst open.CRM-piek voorbijVoor Customer Relationship Management is de grote piekperiode blijkbaar achter de rug. CRM was d hype van de voorbije jaren, en heel wat bedrijven investeerden inderdaad in technologie waarmee ze hun klantenrelaties elektronisch beheren. In 2002 vertraagde die vraag naar CRM substantieel, en dat wereldwijd. In Europa groeide de CRM-markt in 2001 met slechts 22 procent, zo blijkt uit onderzoek van IDC, terwijl de CRM-software leveranciers al gewend waren aan groeipercentages met drie cijfers. In 2002 krimpt de CRM-marktaanwas nog verder, tot een verwachte groei van minder dan 8 procent. Toch voorspelt IDC een heropleving tijdens 2003 en 2004, tot een groei van 14,4 procent volgens de onderzoekers het bewijs dat zelfs een stilaan mature markt nog mogelijkheden biedt in de komende jaren. Zuid-Europa wordt als het Beloofde Land bestempeld, terwijl de Benelux in verhouding tot de geografische omvang, nu al het hoogste aantal CRM-activiteiten omvat. De belangrijkste leveranciers richten zich meer en meer op verticale specialisatie en sluiten tegelijk ook overeenkomsten met service partners blijkbaar leveren softwarebedrijven alleen nog totaaloplossingen. Hoewel de duizelingwekkende groeicijfers wellicht verleden tijd zijn, zien analisten als IDC de CRM-markt nog altijd als een van de sterkst groeiende segmenten van de software-industrie. Over West-Europa vertelt Bill Clough, research manager bij IDCs European Software Group De groei van de West-Europese CRM-markt zal de komende vijf jaar stoelen op de toenemende strategische rol van business intelligence (BI) en van applicaties voor de analyse van gegevens uit CRM-toepassingen. Bovendien zal het merendeel van de middelgrote bedrijven eindelijk aandacht moeten schenken aan IT, en dan vooral aan software, omdat partners en moederbedrijven hen onder druk zetten om hun bedrijfsprocessen te stroomlijnen.GroeimarktenDe bekende groeimarkten moeten zich dus niet al te veel zorgen maken hun groeicijfers blijven ook in crisisjaar 2002 behoorlijk, en in de toekomst kan het alleen maar beter worden. Zo wint de software voor opslagbeheer gestaag aan belang, en wordt nog altijd veel verwacht van content management software. Voor de komende vijf jaar verwacht IDC voor de content management-markt zelfs een snellere groei dan voor de softwaremarkt als geheel, met in West-Europa jaar over jaar een groei van 35 procent goed voor een omvang van 2,8 miljard dollar in 2006. Na 2003 zou de onvermijdelijke shakeout volgen, waarbij de grootste overlevingskansen zijn weggelegd voor de producten die het makkelijkst te integreren zijn met andere bedrijfstoepassingen.

Onze partners