Software-update voor Boeing 777

Met vliegtuigen die vandaag meer afhankelijk zijn van computers dan van vleugels, wordt hun software met argusogen in de gaten gehouden

Met vliegtuigen die vandaag meer afhankelijk zijn van computers dan van vleugels, wordt hun software met argusogen in de gaten gehouden.

Zo vraagt de FAA, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, dat de software in de Boeing 777 zo snel mogelijk wordt bijgewerkt. Een aantal keren bleek immers dat wanneer de autopiloot per ongeluk werd ingeschakeld voor het opstijgen, de piloten een grote weerstand ondervonden om van de grond los te komen. Niet leuk, want dat zou als gevolg kunnen hebben dat ze alsnog de start afbreken, maar met een te hoge snelheid om nog tijdig, voor het einde van de startbaan, tot stilstand te komen.

Hoe ernstig zo’n ‘overrun’ kan zijn, herinnert iedereen zich nog wel van het ongeval in 2008 met een Boeing 747-vrachtvliegtuig op Zaventem. Wat het probleem met de software bijzonder pertinent maakt, is dat de tijdspanne waarin piloten op dat ogenblik een beslissing moeten nemen letterlijk niet groter is dan enkele seconden. De kans is dan ook groot dat de verplichting voor het bijwerken van de software tevens voor andere landen dan de VS zal gelden. Vliegtuigtypes zijn overigens wel vaker het voorwerp van dergelijke luchtwaardigheidsaanbevelingen of -verplichtingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content