Softwarepiraterij en onwetendheid gaan hand in hand

De beperkte kennis die Belgische kmo’s hebben over legaal softwaregebruik leidt tot fouten, in concreto tot piraterij. Dat is in een notendop de conclusie van een onderzoek aan de Karel De Grote Hogeschool rond het softwarebeleid en -beheer bij kmo’s in opdracht van de Business Software Alliance (BSA).

De vereniging van softwareproducenten, Business Software Alliance (BSA), zegt dat de Belgische softwaresector in 2004 ongeveer 300 miljoen dollar (244 miljoen euro) verlies heeft geleden door illegale software. Toch meent de overgrote meerderheid van de 604 bevraagde bedrijfsleiders en it-managers van kmo’s (5 tot 99 werknemers), 94 procent, dat het bedrijf in orde is met de softwarelicenties.Bij nader inzien blijkt slechts 60 procent van hen te weten wat legaal softwarebeheer inhoudt. Voor legale software zijn er drie voorwaarden: licenties voor alle geïnstalleerde softwarepakketten, evenveel licenties als installaties en betaald hebben voor alle licenties. 42 procent geeft overigens toe dat het bedrijf geen duidelijk softwarebeleid heeft.Ongeveer de helft van de kmo’s in het onderzoek weet niet precies hoeveel een softwarelicentie kost. Anderzijds zegt 70 procent van hen dat ze software duur of zelfs te duur vinden. Die prijs komt ook terug in de mogelijke oplossingen die kmo’s aangeven voor het probleem van softwarepiraterij: goedkopere softwarelicenties zouden helpen, aldus de bedrijven.Andere suggesties zijn betere informatie en bewustmaking en anderzijds meer controles. Maar liefst 7 op de 10 kmo’s vindt sancties tegen illegale software geoorloofd, met geldboetes als meest gekozen optie, naast waarschuwingen en verplichte aanschaf van geldige licenties. Anderzijds weet slechts 60 procent van de bedrijven wie er de facto juridisch verantwoordelijk is (met name de bedrijfsleider).Zowel de BSA als de ondernemersbond UNIZO menen dat het onderzoek duidelijk aangeeft dat betere informatie over softwarelicenties nodig is. Beide organisaties komen met eigen initiatieven en campagnes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content