Sony gaat opsplitsen, maar niet verkopen

© Business Insider
Pieterjan Van Leemputten

Sony verandert zijn managementsstructuur. Maar de speculatie dat het zijn audio- en videoproducten van de hand doet, klopt niet. Ook voor België verandert er niets.

“Sony to spin off its audio and video business” kopte de Wall Street Journal. Dat is niet fout, maar suggereert dat de afdelingen op termijn kunnen worden doorverkocht, wat niet onmiddellijk op de planning staat. Wel gaan de productgroepen Home Audio, Personal Audio en Home Video in één zelfstandige dochteronderneming terechtkomen, net zoals dat eerder voor Sony Pictures, Sony Music en recent voor zijn tv-business gebeurde. Tegelijk komt elke afdeling in een segment dat aangeeft of het om een groeipoot, stabiele winstgenerator of een product in een stormachtige markt gaat.

De nieuwe strategie is een ommezwaai ten opzichte van de ‘One Sony’ strategie van enkele jaren terug, maar dat is nodig. Sony stapelt, vooral in het mobile segment, de verliezen op. Het bedrijf opsplitsen moet elke afdeling flexibeler maken. Of anders gesteld: het grote Sony werd te log en vele kleinere Sony’s kunnen los van elkaar sneller reageren op de markt. In dat opzicht is het vooral bij de Japanse hoofdzetel dat er aparte entiteiten ontstaan. In het buitenland, zoals de Belgische afdeling van Sony, verandert er in praktijk niets.

Groeien, stabiel zijn of de storm overleven

Het plan dat nu op tafel ligt loopt van april 2015 tot eind maart 2018 (fiscale jaren 2015 tot 2017) en heeft drie doelstellingen: Focus op winst zonder blind te staren op hoeveelheden, meer autonomie voor elke business unit en een duidelijke positionering van elke poot binnen de groep.

Tegelijk komen alle afdelingen in drie segmenten terecht die hun aard moeten bepalen. Zo vallen Devices, Game & Network Services (PlayStation), Pictures (films) en Music onder ‘Growth Drivers. Ook de CMOS beeldsensoren, die onder meer door de iPhone worden gebruikt, zitten in dit segment. Imaging Products & Solutions en Video & Sound horen thuis in de Stable profit generators, Hier komen geen investeringen in experimentele technologie, maar wel een verdere ontwikkeling van producten in een stabiele markt, met naar verwachting stabiele winsten.

TV en Mobile Communications vallen onder “high volatility”, wat zoveel wil zeggen als risicovol en uitdagend. Sony merkt op dat de markt hier, zoals voor smartphones, hoge kosten met zich meebrengen, maar dat de producten zelf ook in een prijzenslag zitten terwijl ze op middellange termijn gemeengoed worden. Wel wil Sony selectief gebieden en producten kiezen om investeringen te beperken en kijkt het naar toekomstige samenwerkingen met anderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content