Spam: vechten tegen de bierkaai?

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Uit cijfers van Belgacom en Telenet blijkt dat het spamprobleem nog steeds erg groot is. Al is er wel een lichte afname in de verhouding tussen het aantal spammails en de gewenste berichten.

Uit cijfers van Belgacom en Telenet blijkt dat het spamprobleem nog steeds erg groot is. Al is er wel een lichte afname in de verhouding tussen het aantal spammails en de gewenste berichten.

Verhoudingsgewijs een lichte afname dus – op de residentiële markt – maar dat maakt het probleem niet minder ernstig. In de eerste helft van 2009 kregen bij Belgacom en Telenet respectievelijk 87,3% en 85,1% van de e-mails het label ‘ongewenst’ opgeprikt. In 2008 was dat nog 90,75% bij Belgacom en 89,8% bij Telenet.

Dat zijn bijzonder hoge cijfers, wat aantoont dat netwerkbeheerders, providers en operatoren nog steeds de handen vol hebben met de strijd tegen spam. De spamtechnieken worden immers steeds meer verfijnd, en het totale volume blijft ook alsmaar toenemen. In 2004 onderschepte Belgacom in totaal 1,1 miljard virussen en ongevraagde reclameberichten. In april van dit jaar registreerde de teller van Belgacom het 100 miljardste spambericht. 30 miljard van die berichten kwamen in 2008 toe. Telenet houdt het op 9 miljard per jaar, oftewel zo’n 25 miljoen spamberichten per dag.

De werkelijke hoeveelheid spam ligt dan ook nog eens hoger. Zo is het onduidelijk hoeveel e-mails door de mazen van het net glippen en die toch tot de mailboxen van de eindklant doordringen. En langs de andere kant worden vaak ook preventieve technieken gebruikt, die ervoor zorgen dat spamberichten geweerd of beperkt worden nog voor ze het netwerk bereiken, geeft Telenet aan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content