Spam viert dertigste verjaardag

Het is deze week exact dertig jaar geleden dat voor het eerst op grote schaal spam werd rondgestuurd. Ook toen waren de ontvangers niet blij met de ongewenste commerciële e-mailberichten in hun inbox.

Het is deze week exact dertig jaar geleden dat voor het eerst op grote schaal spam werd rondgestuurd. Ook toen waren de ontvangers niet blij met de ongewenste commerciële e-mailberichten in hun inbox.

Dertig jaar geleden, op 3 mei 1978, stuurde de Amerikaan Gary Thuerk 393 mensen een e-mailuitnodiging voor een productpresentatie van zijn bedrijf Digital Equipment Corporation. Het was de eerste keer dat een commercieel bericht ongevraagd via e-mail werd rondgestuurd.

De uitnodiging, die was verspreid via Arpanet, de voorloper van het internet, schoot velen in het verkeerde keelgat. Thuerk, wiens naam en contactgegevens bekend waren, ontving een berg klachten en uiteindelijk een reprimande van de beheerders van Arpanet.

Weinig mensen konden in 1978 voorzien welke proporties spam dertig jaar later zou aannemen. Tot 1990 bleef spam een verwaarloosbaar probleem, maar anno 2008 is spam niet meer weg te denken uit het e-mailverkeer. Ongeveer 90 procent van alle e-mail die tegenwoordig wordt rondgestuurd, zijn ongewenst en hebben een commerciële inhoud. Dat zijn 120 miljard berichten per dag die, zolang er mensen intuinen, nog een behoorlijke goudmijn zijn voor spammers.

De spammarkt zou nog altijd een bedrijfstak zijn waar vele miljarden worden verdiend. Zolang er aan het verspreiden van spam een winstgevende business case ten grondslag ligt, zal spam bestaan. Daarom heeft vrijwel niemand de illusie dat spam ooit zal verdwijnen, al voorspelde Microsofts Bill Gates in 2004 dat de wereld binnen twee jaar spamvrij zou zijn. Maar ook in 2008 lopen mailboxen vol met ongewenste berichten.

De term spam werd trouwens pas rond 1998 algemeen bekend om ongewenste e-mail aan te geven. Het is afkomstig van een sketch van Monty Python uit 1970 waarin wordt verwezen naar het vleesproduct SPAM, dat tot ergernis van een cafébezoeker in ieder gerecht was verwerkt.

In samenwerking met Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content