Spamfilters kunnen productiviteit verhogen

21/10/08 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Datanews

Een gemiddelde werknemer verliest maar liefst meer dan 2 werkdagen per jaar aan ongewenste e-mail. Spamfilters kunnen die kosten tot een derde verminderen.

Een gemiddelde werknemer verliest maar liefst meer dan 2 werkdagen per jaar aan ongewenste e-mail. Spamfilters kunnen die kosten tot een derde verminderen.

Nee, die conclusies komen niet uit een gesponsord onderzoek van een antispamleverancier, maar uit een studie rond de impact van spamfilters op bedrijfskosten aan het Instituut voor Marketing en Media aan de universiteit van Hamburg. De onderzoekers namen een universiteit met 8000 werknemers onder de loep en analyseerden de centrale en individuele kosten rond spambehandeling en -bestrijding.

Ze concluderen dat de centrale kosten (installatie hard- en software, onderhoud, opleiding, administratieve taken) minder van tel zijn. Het onderzoek komt uit op 404 uren of 15.120 euro voor het eerste jaar. Vooral de individuele kosten - uitgedrukt in minuten, wegens de afwezigheid van loongegevens - wegen door: werknemers spenderen erg veel tijd (ruim 1200 minuten per persoon per jaar) aan het identificeren en deleten van spam.

De installatie van een spamfilter kan tot ruim een derde (tot 439 minuten per persoon per jaar) van de kosten wegwerken, zo blijkt na berekening. De belangrijke nuance is daar wel dat een spamfilter het meest efficiënt is wanneer de gebruiker weinig kennis heeft over het omgaan met spam en hij erg veel spam in zijn mailbox krijgt. Heeft een gebruiker daarentegen niet overdreven veel last van ongewenste e-mail en weet hij er voldoende over, dan zijn manuele inspecties volgens het onderzoek (kosten)efficiënter dan filtermechanismen.

Onze partners