Spin-off UAntwerpen beconcurreert Facebook en Google met gepersonaliseerde reclame

27/02/15 om 09:49 - Bijgewerkt om 09:49

PrediCube, een spin-off van de Universiteit Antwerpen en iMinds, kan via een nieuw algoritme, dat surfgedrag analyseert, gepersonaliseerde reclame drie keer nauwkeuriger maken dan traditionele websiteanalyse. PrediCube wil een Europees alternatief zijn voor Google en Facebook, met meer privacygaranties.

Spin-off UAntwerpen beconcurreert Facebook en Google met gepersonaliseerde reclame

© Reuters

Dat meldt het bedrijf op basis van proeven.

Volgens de wetenschappers vertrekt in totaal 70 procent van de 27 miljard euro die jaarlijks in Europa wordt gespendeerd aan digitale marketing rechtstreeks naar enkele grote internationale spelers. Om dat wegtrekken van geld en waardevolle consumentendata tegen te gaan, bedacht PrediCube een algoritme om de interesses van klanten beter te voorspellen.

'Die voorspellingen doen we op basis van cookies van de laatste 30 dagen', zegt medeoprichter en docent David Martens (UAntwerpen). 'We koppelen het bezoek aan de website van een klant aan het gecombineerde surfgedrag van een aantal inhoudsrijke websites, vooral van mediabedrijven.'

Die aanpak lijkt beter te werken dan de 'traditionele aanpak', waarbij enkel naar websites zelf wordt gekeken. De doorklikratio's verhoogden tot 300 procent. 'We zijn nu met andere woorden in staat om tot drie keer accurater advertenties met de juiste klantprofielen te matchen', zegt Philippe Degueldre van marketingbureau Pebble Media, dat onlinereclame verzorgt voor onder meer de VRT, RTBF en Telenet.

Gezien de grote maatschappelijke vraag wordt het privacy-by-designprincipe gehanteerd. 'Websites moeten voor de cookies eerst expliciet toestemming krijgen van de bezoeker, anders vindt er geen tracking plaats. Daarenboven worden geen gegevens ouder dan 30 dagen bijgehouden.'

Het surfgedrag wordt bovendien enkel op de inhoudsrijke websites gevolgd, niet op het hele internet, zegt Martens, die zich sterk maakt dat dit voldoende is om nauwkeurige profielen op te maken.

PrediCube heeft intussen een achttal klanten, waaronder Touring en Batibouw.

(Belga/MI)

Lees meer over:

Onze partners