Spraakbesturing is een gevaar op de weg

23/10/15 om 10:45 - Bijgewerkt om 10:45

Een smartphone of het infotainmentsysteem in de auto bedienen met stemcommando's leidt enorm af. Zelfs na het gebruik van stembediening zijn automobilisten nog voor bijna een halve minuut afgeleid.

Spraakbesturing is een gevaar op de weg

© BELGA

We willen steeds meer terwijl we aan het autorijden zijn. Het is gelukkig niet meer normaal om onze smartphone in de auto met de hand te bedienen, maar nu blijkt dat spraakherkenning ook een gevaar op de weg vormt. Dat komt uit een onderzoek van de universiteit van Utah, dat samen met de American Automobile Association (AAA) is uitgevoerd.

Onderzoeker David Strayer is resoluut in zijn bevindingen: "Het feit dat deze systemen beschikbaar zijn, wil niet zeggen dat ze geschikt zijn voor gebruik terwijl je rijdt. Ze leiden af, geven regelmatig foutieve resultaten en zijn bijzonder frustrerend om te gebruiken. Een nieuwe vorm van afleiding in auto's plaatsen is geen goed idee. Je zou stembediening alleen moeten gebruiken als de auto stil staat."

Maar een van de uitkomsten van het onderzoek is dat zelfs spraakcommando's bij stilstand voor afleiding kunnen zorgen. Als iemand voor een verkeerslicht staat, of vlak voor het wegrijden een commando geeft kan dit nog voor een halve minuut aan afleiding zorgen.

Afleiding

De onderzoekers keken naar het gebruik van Siri, Google Now en Microsoft Cortana in de auto. Daaruit bleek dat Google Now de minste afleiding biedt, terwijl Cortana het meeste afleidt. Daarnaast werden ook tien verschillende infotainmentsystemen in populaire automerken onderzocht, waarbij door te praten telefoonnummers werden gekozen of muziek werd geselecteerd. Drie van de tien modellen werden door de onderzoekers bestempeld als 'afleidend', zes als 'erg afleidend' en het infotainmentsysteem van het nieuwste model van de Mazda 6 zelfs als 'heel erg afleidend'.

Drie voetbalvelden

De onderzoekers keken met behulp van sensoren wanneer automobilisten afgeleid waren bij het gebruik van stembediening. Tot 27 seconden na een stemcommando concentreerden chauffeurs zich pas weer op de weg. Dit betekent dat er zelfs bij een lage snelheid binnen de bebouwde kom een afstand kan worden afgelegd van drie voetbalvelden achter elkaar voordat de chauffeur er weer helemaal met zijn of haar gedachten bij is.

Hoe complex het stemcommando is, maakt niet veel uit, constateerden de onderzoekers. Een gebruiker is gemiddeld ook een halve minuut afgeleid als hij of zij bijvoorbeeld alleen maar muziek opzet. Opvallend is dat oudere gebruikers van stemcommando's vaak langer afgeleid zijn dan jongere automobilisten.

Helemaal afgeraden

De onderzoekers denken niet dat er een alternatief bestaat dat minder afleidt. Ze raden het gebruik van smartphones in auto's daarom helemaal af. (AG/WK)

Onze partners