Stef Knaepkens naar oude liefde Prolin

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Prolin, dat in 1997 overgenomen werd door HP, is nieuw leven in geblazen.

Prolin, dat in 1997 overgenomen werd door HP, is nieuw leven in geblazen. Stef Knaepkens keert terug naar zijn oude stal om het Europese netwerk uit te bouwen.

Stef Knaepkens verlaat hr-dienstenspecialist SD Worx – waar hij verantwoordelijk was voor de internationale business unit – voor een naar eigen zeggen “uitdagend en interessant project”. “Ik ben erg blij dat ik bij SD Worx gewerkt heb, wat een boeiend bedrijf was. Maar ik verlaat ook graag de stabiliteit en zekerheid om weer iets te gaan ‘bouwen’, al blijf ik dan binnen mijn eigen comfortzone.”

Prolin Inc., zo heet die nieuwe uitdaging van Knaepkens. Nu ja, ‘nieuw’, in de jaren ’90 werkte hij al eens voor het toenmalige Prolin, als verantwoordelijke voor professional services. Dat was destijds een marktleider in it-service management. “Ik was toentertijd de eerste Belg met een itil-certificaat. Prolin heeft destijds itil naar België gebracht.”

In 1997 nam HP Prolin over, omdat zij een service managementtool zochten voor hun HP OpenView-pakket. De Prolin-software (HP OpenView Service Desk) werd nog nauwelijks verder uitgewerkt. In 2005 nam HP dan Peregrine Systems over, waardoor het twee service managementtools in huis had. Uiteindelijk koos HP voor de technologie van Peregrine. Klanten die OpenView Service Desk gebruiken, staan daarom voor ofwel een zware migratie naar een nieuw systeem, ofwel voor de keuze voor een nieuwe leverancier.

40 klanten Die ‘nieuwe leverancier’ wilde de voormalige oprichter van Prolin, Jerome H. Mol, wel uit de grond stampen. Hij begon ruim 2 jaar geleden samen met een ontwikkelingsploeg in San Francisco aan de uitwerking van een nieuw product, Prolin Smart Client 7 genaamd. Dat wordt in december officieel gelanceerd. “Het is een volledig nieuwe, moderne client, die op bestaande database van de bedrijven draait. Klanten stellen dus hun HP-investering van destijds veilig, maar evolueren wel naar de nieuwe technologie”, weet Knaepkens. Op termijn wil het nieuwe Prolin zijn producten nog verder uitbouwen en een echte SaaS-speler worden op de markt van it service management (zoals concurrent Service-Now.com vandaag al is).

Knaepkens zelf wordt bij Prolin coo voor Europa. Hij moet er, vanuit het kantoor in Amsterdam, het partnernetwerk voor Europa uitbouwen. “De commerciële doelstelling is om dit jaar 40 klanten binnen te halen. Ook willen we de organisatie verder uitbouwen, zodat we volgend jaar met ruim 100 mensen zijn, van wie de helft in engineering.” Knaepkens noemt dat “ambitieus maar realistisch”. “De markt reageert alvast goed.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content