Stem van IT onvoldoende gehoord

30/10/09 om 11:10 - Bijgewerkt om 11:09

Bron: Datanews

It en business zijn bij de meeste bedrijven nog steeds onvoldoende op elkaar afgestemd. Dat is een van de conclusies uit een nieuw rapport van Deloitte.

It en business zijn bij de meeste bedrijven nog steeds onvoldoende op elkaar afgestemd. Dat is een van de conclusies uit een nieuw rapport van Deloitte.

In ongeveer de helft van de deelnemende bedrijven worden it-dossiers zelden of zelfs nooit (4 procent) besproken op bestuursniveau. Daarnaast zegt 3 op de 5 respondenten dat het it-management zelden of nooit uitgenodigd is op de 'board meetings'. Ook de sturende of raadgevende it-comité's krijgen vanuit de top van het bedrijf niet altijd de aandacht die ze verdienen.

Een interessante vaststelling is dat de 'business'-respondenten er een positievere kijk op hebben. 19 procent van hen zegt immers dat it altijd op de agenda van de raad van bestuur staat, terwijl vanuit de it-kant maar 13 procent akkoord gaat met deze stelling. Dit verschil in perceptie illustreert alleen maar dat het nog steeds moeilijk praten is tussen it en business. Al ziet Deloitte wel een voorzichtig positieve evolutie.

Het huidige economische klimaat noopt heel wat bedrijven tot forse kostenbesparingen. "Daardoor zijn heel wat directies plotseling weer meer geïnteresseerd in de it-afdeling. Voor de cio is dat een mooie kans om zijn afdeling in de kijker te zetten", zegt Olivier Jolyon, manager CIO Services bij Deloitte naar aanleiding van hun nieuwste IT-Business Balance Survey die uitgevoerd werd in de eerste helft van het jaar: in volle crisisperiode dus. "We zien duidelijk dat van de cio nu verwacht wordt dat hij voor harde centen zorgt. Dat kan door middel van kostenbesparingen of nieuwe inkomstenstromen. Hij moet bijdragen tot omzetgroei en nettowinst", aldus Jolyon die hierin een bemoedigend teken ziet voor de veranderende rol van een cio.

Al laten de resultaten er anders ook geen twijfel over bestaan dat in Europa de nadruk toch vooral op kostenreductie en automatisering van processen ligt. Nog volgens Jolyon is het risico niet onbestaande dat na de crisis de relatie tussen it en business weer hervalt in de oude gewoontes: aan de cio dus om hierover te waken.

Onze partners