Steve Jobs heeft géén hartaanval gehad

23/01/09 om 16:00 - Bijgewerkt om 15:59

Bron: Datanews

In een nieuwbericht dat van Wired.com afkomstig leek, werd gemeld dat de ceo van Apple geveld was door een hartaanval. Een wansmakelijke hoax, zo blijkt.

In een nieuwbericht dat van Wired.com afkomstig leek, werd gemeld dat de ceo van Apple geveld was door een hartaanval. Een wansmakelijke hoax, zo blijkt.

Via het sociale nieuwsmedium Twitter verspreidde het nieuws zich als een lopend vuurtje: Steve Jobs, de ceo van Apple, had een hartaanval gekregen. Telkens werd via een Twitter een link meegestuurd die teruglinkte naar de populaire technologische website Wired.com.

Maar al snel bleek dat het artikel niét van de redactie van Wired afkomstig was, maar van een bezoeker. Die had handig misbruik gemaakt van de mogelijkheid om externe beelden te kunnen tonen op de website. Eigenlijk had de misplaatste grappenmaker dus zelf een nieuwsbericht in elkaar geknutseld - inclusief logo en opmaak van de website - , die in een beeldbestand gegoten en via een exploit het laten uitschijnen alsof dat beeldbestand ook echt op de website van Wired stond.

Onze partners