Steve Jobs kan aandeelhouders niet bekoren

16/01/08 om 10:30 - Bijgewerkt om 10:29

Bron: Datanews

Apple-ceo Steve Jobs lanceerde op Macworld weer in geheel eigen stijl het nieuwste snoepje van zijn bedrijf, de MacBook Air, een flinterdunne en vederlichte laptop. En ook andere Apple-producten kregen grote en kleine extra's. Maar de aandeelhouders zijn veeleisend geworden: Apple verloor gisteren ruim 5 procent op de beurs.

Apple-ceo Steve Jobs lanceerde op Macworld weer in geheel eigen stijl het nieuwste snoepje van zijn bedrijf, de MacBook Air, een flinterdunne en vederlichte laptop. En ook andere Apple-producten kregen grote en kleine extra's. Maar de aandeelhouders zijn veeleisend geworden: Apple verloor gisteren ruim 5 procent op de beurs.

Het verlies van het Apple-aandeel heeft alles te maken met gewenning en met het gebrek aan grote verrassingen tijdens de keynote van Steve Jobs. Er was vooraf al zoveel gepalaverd en (bewust en/of onbewust) gelekt dat zelfs de belangrijkste nieuwe lancering, de MacBook Air, de aandeelhouders niet warm kon krijgen. En als er dan geen "one more thing" meer volgt - sommigen hoopten bijvoorbeeld op 3G-functionaliteit voor de iPhone - voelt het Apple-aandeel dat: tijdens en kort na de keynote gisteren verloor Apple zowat 8,8 miljard dollar van zijn marktwaarde.

Nochtans deed Steve Jobs een boel aankondigingen. De nieuwe MacBook Air natuurlijk, een laptop met een dikte die varieert tussen 1,9 en 0,4 cm, die minder dan 1,5 kilogram weegt en die beschikt over een 13,3-inch breedbeeldscherm met LED-backlight en een groot toetsenbord dat eveneens voorzien is van een backlight. De computer is ook voorzien van een uit de kluiten gewassen touchpad, waarmee de gebruiker bijvoorbeeld net zoals bij de iPhone een foto kan vergroten door twee vingers uit elkaar te bewegen.

De computer is standaard voorzien van 2GB geheugen en een intel 1.6 GHZ Core 2 Duo processor, met de mogelijkheid om die te upgraden naar 1.8GHZ. De levensduur van de batterij bedraagt vijf uur. Uitzonderlijk is dat er geen dvd-speler te bespeuren valt. Het toestel ligt in de Verenigde Staten al over twee weken in de rekken en zal er 1799 dollar kosten, meldt Webwereld.

Steve Jobs liet in San Francisco ook weten dat het voortaan mogelijk is om via iTunes films te huren. De huurprijs voor een film bedraagt 3 dollar voor oude titels en 4 dollar voor nieuw werk. De films zijn vervolgens te bekijken via mac, pc, iPhone en Apple TV. Tegen eind februari zou er zo een duizendtal films te huur zijn. De dienst is aanvankelijk enkel in de Verenigde Staten beschikbaar, maar zou in de loop van 2008 uitbreiden.

Nog een nieuwigheid is Time Capsule, een programma dat automatisch een back-up maakt van één of meer Macs waarop OS X Leopard draait. Het pakket is vanaf februari leverbaar en kost 299 of 499 dollar, naargelang de capaciteit van de harde schijf.

Voor de iPhone lanceert Apple een softwareupdate, onder meer om het mogelijk te maken om tekstberichten naar meer dan een persoon tegelijkertijd te sturen. Steve Jobs stelde dat het bedrijf al 4 miljoen iPhones verkocht en dat het daardoor nu al al bijna 20 procent van de smartphonemarkt in handen heeft. In België is iPhone nog niet te verkrijgen.

Bron: Belga

Onze partners