Storify verkocht aan Amerikaanse sectorgenoot LiveFyre

10/09/13 om 09:42 - Bijgewerkt om 09:42

Bron: Datanews

De Belg Xavier Damman heeft zijn internetbedrijfje Storify verkocht aan het Amerikaanse LiveFyre. Het betreft de eerste belangrijke overname van een Belgische start-up in jaren.

Storify verkocht aan Amerikaanse sectorgenoot LiveFyre

De Belg Xavier Damman heeft zijn internetbedrijfje Storify verkocht aan het Amerikaanse LiveFyre. Het betreft de eerste belangrijke overname van een Belgische start-up in jaren. Storify is een internetplatform dat het mogelijk maakt om berichten, foto's en filmpjes van op sociale netwerken in een overzichtelijke verhaalvorm te gieten. Onder meer Al Jazeera, The New York Times, het Witte Huis én Data News maken al gebruik van de onlinetool.

Oprichter Xavier Damman (29) woont intussen al bijna vijf jaar in San Francisco. De jonge ondernemer verliet België omdat hij hier geen investeerders vond die geïnteresseerd waren in zijn concept. In Silicon Valley stootte Damman op Burt Herman, een voormalige journalist voor The Associated Press, waarmee hij Storify zou oprichten.

Om de groei te kunnen bekostigen, haalde de start-up in 2010 2 miljoen dollar op bij enkele durfkapitalisten (waaronder Khosla Ventures). En enkele maanden geleden kwamen Damman en co. met een betaalmodel op de proppen voor premium-diensten. Naar eigen zeggen begon de start-up daar intussen al de eerste vruchten van te plukken (al zijn er nog maar 150 betalende klanten).

Met andere woorden was een overname van Storify op het eerste zicht niet echt noodzakelijk. In een kort gesprek met Data News geeft Damman ook aan dat het zijn sectorgenoot LiveFyre was die de aanzet gegeven heeft gegeven voor de verkoop.

"LiveFyre en Storify zijn complementair: wij focussen op journalisten, zij staan sterk op de bedrijfsmarkt. Samen kunnen we een absolute topspeler worden in de markt van de content curation. Op termijn sluit ik zelfs een beursgang niet uit."

LiveFyre heeft momenteel tien miljoen geregistreerde klanten, die samen ongeveer een miljard internetpagina's per maand publiceren. Begin dit jaar kon het bedrijf, waar 90 mensen werken, nog 15 miljoen euro ophalen in een kapitaalronde geleid door US Venture Partners.

Over het bedrag dat gepaard gaat met de transactie houdt Damman de tanden op elkaar. Wel klinkt het dat de jonge Belg aandeelhouder wordt van LiveFyre, en dat hij aan het hoofd blijft van Storify, dat zijn naam kan behouden en als een aparte entiteit blijft verder werken.



Lees meer over:

Onze partners