Straks één elektronisch ticket voor trein-tram-bus

Het zal ten vroegste in 2010 zijn, maar het uniforme vervoersbewijs voor alle openbaar vervoer in België komt er. Aan de basis ligt allicht de Calypso-technologie van de elektronische Mobib-kaart die momenteel wordt getest bij de MIVB. Voor het beheer ervan werd Ubigo in de steigers gezet.

Het zal ten vroegste in 2010 zijn, maar het uniforme vervoersbewijs voor alle openbaar vervoer in België komt er. Aan de basis ligt allicht de Calypso-technologie van de elektronische Mobib-kaart die momenteel wordt getest bij de MIVB. Voor het beheer ervan werd Ubigo in de steigers gezet.

Eind mei 2006 raakten alle betrokken overheden het eens over de invoering van één enkel ticket voor zowel de NMBS, de MIVB, de TEC als De Lijn dat op alle openbarevervoersnetten in ons land kan worden gebruikt.

Het opgerichte platform haalt zijn mosterd bij het Mobib-project dat momenteel wordt getest door de MIVB. Het gaat om een smartcard, op basis van de Calypso-technologie, die kan dienen als vervoersbewijs en als elektronische portemonnee. Bij de MIVB is van deze chipkaart al sprake sinds 2003. De eerste tests lopen niet zonder problemen: er is bvb. warmteafgifte door de lezers en ook de tijd om data te lezen beantwoordt nog niet aan de verwachtingen. De kaart zal in een eerste fase gebruikt worden door het MIVB-personeel en door de 65-plussers die de kaart tegen het eind van het eerste kwartaal 2008 moeten ontvangen. De volledige roll-out is gepland tegen 2009.

Het chipkaartproject wordt geleid door Syntigo, het it-filiaal van de NMBS-Holding. Momenteel werkt Syntigo een technische proof of concept uit om na te gaan of de Calypso-technologie van de MIVB ook bruikbaar is als basis voor de Belgische interoperabele smartcard. Voor de ontwikkeling van de smartcard werd een gemeenschappelijk platvorm tussen de 4 vervoersbedrijven opgericht, Ubigo genaamd. Ubigo zal o.a. ook instaan voor de clearing van de bedragen en de certificatie van de gebruikte apparatuur bij de vervoersmaatschappijen om erop toe te zien dat de interoperabiliteit gegarandeerd is.

De chip zal overigens “neutraal” zijn en uitsluitend zal dienen als drager van een vervoersbewijs (ticket of abonnement). Aandeelhouders van Ubigo worden de vier regionale vervoersmaatschappijen (elk voor 20%), plus de NMBS Holding. Elke partner heeft ook zijn inbreng in het project bekend gemaakt: 56,6 miljoen euro voor De Lijn, 48,3 miljoen voor de NMBS, 24,1 miljoen voor TEC en 23,5 miljoen euro voor de MIVB: in totaal 152,5 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content