Studie: 'Gefragmenteerde Europese telecommarkt kost 90 miljard'

23/01/13 om 10:27 - Bijgewerkt om 10:27

Bron: Datanews

Europese bedrijven verliezen jaarlijks 90 miljard euro omdat de Europese telecommarkt niet genoeg eengemaakt is. Dat moet blijken uit een studie van WK Consult in opdracht van ECTA en INTUG.

Studie: 'Gefragmenteerde Europese telecommarkt kost 90 miljard'

Europese bedrijven verliezen jaarlijks 90 miljard euro omdat de Europese telecommarkt niet genoeg eengemaakt is. Dat moet blijken uit een studie van WK Consult in opdracht van ECTA en INTUG.


Uit een studie die gisteren werd voorgesteld in het Europese Parlement moet blijken dat het economische verlies van een gefragmenteerde markt voor zakelijke elektronische communicatiediensten oploopt tot 90 miljard euro. Volgens de studie moet de Europese Unie dringend werk maken van een eengemaakte digitale markt. Dat zou goed zijn voor bedrijven en voor de productiviteit in de EU. Vooral multinationals en nationale bedrijven met locaties in meerdere lidstaten ondervinden economisch nadeel omdat er nog altijd geen pan-Europese telecomruimte bestaat.


"Deze studie demonstreert dat onze beleidsmakers nog heel wat kunnen doen om de huidige crisis te overwinnen," zegt Tom Ruhan, voorzitter van ECTA (European Communities Trade Mark Association). "Europa mist belangrijke economische opportuniteiten. Multinationale bedrijven zorgen voor 60 miljoen jobs en genereren de helft van de waarde van de Europese economie. EU instellingen hebben dus de verantwoordelijkheid om er alles aan te doen hun productiviteit te verhogen."


"Het is jammer dat door een gebrek aan competitiviteit op nationaal vlak slechts een klein aantal service providers oplossingen aanbieden die echte globale connectiviteit combineren met de gewenste technische specificaties," zegt Danielle Jacobs, voorzitter van INTUG (International Telecommunications Users Group). "Dit leidt tot vendor lock-in en biedt (bedrijven) te weinig keuzes en flexibiliteit om de beste oplossingen te bouwen. De residentiële en zakelijke markten verschillen sterk en hebben dus hun eigen regelgeving nodig."


Volgens de studie wil bijna 70% van de bevraagde bedrijven telecomdiensten afnemen van dezelfde provider die meerdere landen bestrijkt. Maar in de praktijk is dat in Europa nog altijd onhaalbaar.

Lees meer over:

Onze partners