Sun Microsystems reorganiseert via Schwartz’ weblog

Technologiebedrijf Sun Microsystems voert een grondige reorganisatie door. In een voor topbestuurders ongebruikelijke actie maakte de hoogste baas van het bedrijf, Jonathan Schwartz, het nieuws nagenoeg onmiddellijk bekend via zijn weblog.

“Ik geloof niet om afgeschermde omgevingen”, is de titel van [het bericht dat Jonathan Schwartz gisteren op zijn weblog publiceerde]. De titel is representatief voor de transparante houding die de bestuurder al enige tijd naar de buitenwereld toe aanneemt. Het recentste bericht op zijn site omvat de aankondiging van een fundamentele reorganisatie van het bedrijf met onmiddellijke ingang.Sun Microsystems voegt een aantal bedrijfsonderdelen samen en richt ook een nieuwe bedrijfseenheid op. Het doel daarvan is interne concurrentie tussen afdelingen te bevorderen, innovatie in zelfstandige eenheden te bespoedigen en kennis tussen tot voor kort gescheiden afdelingen te delen.Dat maakte de hoogste baas van het bedrijf gisterenochtend via e-mail bekend aan zijn personeel. Enkele uren later publiceerde Schwartz het bericht ook op zijn weblog. “Ja, ik heb nog overwogen deze aankondiging direct op mijn weblog te zetten, maar ik wilde niet dat Sun-medewerkers dit nieuws eerst via een externe bron zouden vernemen. Vandaar dat ik toch eerst een interne memo verzond.”De aankondiging wordt in het schijnbaar ongemodereerde reactiepaneel positief ontvangen. De reacties hebben echter niet enkel betrekking op de interne reorganisatie, maar ook op de wijze van communicatie naar de buitenwereld. De mensen die reageren, voelen zich aangesproken als direct betrokkenen. Een anoniem persoon wijst er echter dat op Schwartz op zijn blog vaak de opmerking ‘Stay tuned’ gebruikt, maar daar zelden opvolging aan geeft.Schwartz vindt dat meer algemeen directeuren een weblog moeten onderhouden. Dat zei hij i[n dit video-interview eind september 2006 (vanaf 28:20)]: “Ik moedig andere directeurs aan dat te doen. Het heeft een paar effecten. Ik heb slechts één nadeel ondervonden: dat ik ook tijdens vrije dagen aan mijn blog denk. Verder is mijn weblog waar Sun voor staat: transparantie en het delen van kennis en informatie. Daarnaast plak ik via mijn site een gezicht op Sun. En dat doen ook andere medewerkers met hun bedrijfsblog.” Alleen al op het Sun.com-domein zelf worden enkele honderden weblogs bijgehouden. “De sites zijn bedoeld voor iedereen die zich in Sun interesseert. We zoeken het gesprek met onze gebruikers.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content