Symantec koopt MessageLabs

Ter versterking van zijn Saas aanbod koopt Symantec de Britse online messaging en web services securityspecialist MessageLabs.

Ter versterking van zijn Saas aanbod koopt Symantec de Britse online messaging en web services securityspecialist MessageLabs.

Opgericht in 1999 heeft MessageLabs een solide reputatie uitgebouwd als leverancier van online messaging en web security diensten. MessageLabs doet hiervoor een beroep op zijn eigen datacenters, waar het bedrijf het verkeer van zijn klanten doorheen leidt. Vandaag betreft dat meer dan 8 miljoen eindgebruikers bij meer dan 19.000 klanten.

Nu heeft Symantec aangekondigd dat het een akkoord heeft voor de overname van MessageLabs voor 695 miljoen dollar in cash (zijnde zo’n 310 miljoen pond en 154 miljoen dollar). De transactie zou – mits de gebruikelijke goedkeuring vanwege de overheid – zijn beslag moeten krijgen tegen eind 2008.

Eerder dit jaar had MessageLabs al een beroep gedaan op JP Morgan Cazanove en Citigroup om de opties voor zijn toekomst meer vorm te geven. Naast een overname door derden, werd daarbij ook een mogelijke beursgang bekeken. In dat laatste geval werd de marktwaarde van MessageLabs op dat ogenblik op 400 miljoen pond geschat. Ondertussen is het beursklimaat omgeslagen wat IPO’s betreft, en dat leidde allicht tot de keuze voor de verkoop. essageLabs past daarmee ook in een trend die op korte tijd de overname van Postini door Google zag, evenals IronPort door Cisco.

De omzet van de online specialist bedroeg in het voorbije boekjaar 145 miljoen dollar, wat een groei van 22 procent betekende. Het bedrijf zou tevens voor het eerst ook winst hebben geboekt.

Voor Symantec moet MessageLabs een stevige steun bieden bij de uitbouw van het eigen Saas-platform, dat wordt aangeboden onder de naam ‘Symantec Protection Network’. MessageLabs klanten zullen toegang hebben tot het Symantec Saas-aanbod, terwijl de MessageLabs diensten door door Symantec’s kmo- en ‘enterprise’-kanalen zal worden aangeboden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content