Symantec-Veritas: eerste details

De op 15 december aangekondigde fusie tussen Symantec en Veritas moet in het tweede kwartaal van dit jaar rond zijn. Nu de integratie van startgaat zijn de eerste details erover bekend.

De samengesmolten onderneming moet een gecumuleerde omzet halen van zo’n 5 miljard dollar. Het bedrijf zal ‘Symantec’ heten, maar we kunnen veronderstellen dat ‘Veritas’ als productnaam blijft bestaan, net zoals Norton.De fusie gebeurt door een aandelenruil ter waarde van 13,5 miljard dollar, een record overnamebedrag voor 2004 in de ICT-sector. In tegenstelling tot andere overnames, zijn er in dit geval helemaal geen overlappingen in het productaanbod van beide bedrijven. Symantec is immers gespecialiseerd in beveiligingsproducten, terwijl Veritas zich toelegt op software voor de beschikbaarheid en bescherming van gegevens, die vooral gericht is op Windows-omgevingen.”Het gaat om een transactie die compleet anders is dan gewoonlijk in de softwaresector”, zei Gary Bloom, de topman van Veritas, die in de nieuwe onderneming vice-voorzitter wordt. John Thompson van Symantec wordt de CEO en voorzitter.De gecombineerde onderneming zal naar schattting zo’n 100 miljoen dollar kosten kunnen besparen. Dat zal volgens Bloom niet gebeuren door massale ontslagen – in tegenstelling tot de fusie van Oracle en Peoplesoft, waardoor 5000 jobs geschrapt worden. In tegendeel, het nieuwe Symantec wil het niveau van zijn dienstverlening verder verbeteren. “It’s an investment model. It’s about opportunities”, aldus stelt Bloom, die aanstipt dat het hier gaat om een fusie tussen twee marktleiders.Het nieuwe Symantec zal 13.000 werknemers tellen, waarvan de helft actief is in de verkoop, ondersteuning, consultancy en opleiding.Op dit moment start een integratieploeg met het bepalen van de mogelijke synergieën tussen de verschillende productlijnen. De bedoeling is om te komen tot een productaanbod op het vlak van beveiliging en beschikbaarheid van gegevens voor heterogene omgevingen. Daarmee richt Symantec zowel naar de grote Top 2000-bedrijven en KMO’s als naar kleine bedrijven, thuiswerkers en het grote publiek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content