T-Mobile stapt in femtocellentechnologie

Telecomreus T-Mobile neemt een belang in Ubiquisys, een leverancier van femtocell-technologie. Volgens het bedrijf is het gebruik van femtocellen essentieel voor de toekomst van mobiele telefonie.

Telecomreus T-Mobile neemt een belang in Ubiquisys, een leverancier van femtocell-technologie. Volgens het bedrijf is het gebruik van femtocellen essentieel voor de toekomst van mobiele telefonie.

T-Mobile gaat investeren in femtocelltechnologie. Daartoe neemt de telecomreus een belang in het Britse Ubiquisys. Femtocellen zijn kleine zend- en ontvangststations waarmee het bereik van mobiele telefoons binnenskamers verbetert en gebruikers lokaal gratis kunnen bellen. De technologie is daarom zowel voor bedrijven als voor consumenten interessant.Eerder besloot ook Google deel te nemen in de femtocell-leverancier, wiens producten Sony sinds kort in grote aantallen produceert. De stations worden op dit moment op verzoek van verschillende telecomoperators uitvoerig getest door netwerkleveranciers als Nokia Siemens Networks en NEC. De verwachting is dat Ubiquisys de producten tegen het eind van 2008 in de markt zet.

“Femtocellen zijn essentieel voor de toekomst van mobiele telefonie”, zegt T-Mobiles Fund Manager Axel Kolb. “Ze zijn het antwoord op dekkingsproblemen en zorgen voor lagere kosten voor operators en gebruikers. Ze effenen het pad voor nieuwe mobiele diensten die van de mobiele telefoon het middelpunt van de ‘connected home’ maken”, aldus Kolb. Hij vindt dat Ubiquisys een duidelijke voorloper is op dit vlak. “Door femtocellen kunnen mobiele telefoons, vaste netwerken en breedband internet voor het eerst naadloos op elkaar aansluiten. De cellen bieden aanbieders van mobiele telefonie een nieuwe manier om nieuwe netwerktechnologie te ontwikkelen”, voegt ceo Chris Gilbert van Ubiquisys toe. Het is niet bekend hoeveel geld T-Mobile betaalt voor hoeveel procent aandeel in de femtocell-leverancier.

In samenwerking met Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content