Tabletverkoop stagneert in Nederland

Pieterjan Van Leemputten

Vandaag bezitten 7,4 miljoen Nederlanders een tablet. Maar de groei verdwijnt stilaan.

Vandaag bezitten 7,4 miljoen Nederlanders een tablet. Maar de groei verdwijnt stilaan.

56 procent van de Nederlanders heeft een tablet. Dat zijn er slechts drie procent meer dan in december 2013. Onder 65-plussers is er iets meer groei omdat het tabletbezit hier met 52 procent iets lager ligt, maar onder de volledige bevolking ebt de groei weg. Zeker als je weet dat er tussen juni en december 2013 nog tien procent groei werd gemeten.

De cijfers zijn afkomstig van een onderzoek van Trends in Digitale Media & Entertainment van GFK bij een duizendtal Nederlanders ouder dan 13 jaar.

Verrassend is de trend niet. Internationale onderzoeksbureau’s zoals IDC gaven vorige maand al aan dat de markt dit jaar minder zou groeien dan voorheen. De reden ligt deels bij de verzadiging van de markt. Zo worden tablets minder snel vervangen dan smartphones en wordt een tablet vaak door meerdere gezinsleden gebruikt.

Digitale muziek domineertHet smartphonebezit in Nederland blijft ook stabiel op 9 miljoen of zeventig procent van Nederland. Tegelijk leert het onderzoek ons dat er voor het eerst meer omzet uit digitale muziek dan uit fysieke dragers komt. Al noemt GFK hier geen concrete cijfers. In totaal gebruikt 33 procent er muziekstreaming, doet 31 procent aan video on demand (vod).

In België lijkt dat, gebaseerd op GFK-cijfers van de eerste twee maanden van 2014, minder een probleem. Toen was er nog een stijging van vijftig procent op jaarbasis. Al lijkt het onvermijdelijk dat ook hier vroeg of laat de meeste gezinnen een tablet hebben, en daarom pas een nieuw exemplaar aanschaffen wanneer hun huidig toestel stuk gaat of te oud wordt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content