Technologiebedrijven trachten jonge meisjes te ‘prikkelen’ tijdens Girls’ Day

Ruim 600 meisjes uit het vijfde en zesde leerjaar basisonderwijs gaan woensdagnamiddag in het kader van het ‘Girls’ Day’-initiatief op technologie-excursie in 24 Vlaamse en Brusselse technologiebedrijven.

Ruim 600 meisjes uit het vijfde en zesde leerjaar basisonderwijs gaan woensdagnamiddag in het kader van het ‘Girls’ Day’-initiatief op technologie-excursie in 24 Vlaamse en Brusselse technologiebedrijven.

Met dit initiatief willen Agoria, Technopolis en de Artesis Hogeschool Antwerpen meisjes op jonge leeftijd laten proeven van techniek en technologie. En dat is nodig, want vrouwen zijn immers zwaar ondervertegenwoordigd in de technologiesector. Nochtans scoren ze beter op school en studeren ze vaak verder. Toch houden ze niet van techniek en technologie.

In de ingenieursopleidingen in het hoger onderwijs bijvoorbeeld, is de man-vrouwverhouding 84 tegen 16 procent. Dat weerspiegelt zich ook in de technologiebedrijven zelf: daar is de man-vrouwverhouding 87-13 procent.

Mede daarom tonen 24 technologiebedrijven uit alle Vlaamse provincies zich woensdag van hun vrouwelijkste kant. Zo nodigen ze de meisjes uit voor een bedrijfsbezoek onder leiding van een vrouwelijke CEO of medewerker.

Daarnaast steken de deelneemsters ook zelf de handen uit de mouwen. Ze helpen bij het bouwen van een vrachtwagen, programmeren zelf robots, of nemen deel aan twee techniekworkshops ontwikkeld door Technopolis.

“Onbekend is onbemind”, zegt Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen. “En dat is jammer, want typische vrouwelijke kwaliteiten als communicatie, precisie en teamwork zijn belangrijk. Bovendien kampen de technologiebedrijven met tekorten aan geschikt personeel. Daarom willen we technologie bij jonge meisjes promoten. Na de eerste editie merkten we toch heel wat interesse voor techniek en technologie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content