Technologische merken steeds waardevoller

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Technologiemerken zijn hot: zes van de tien meest waardevolle merken ter wereld zijn actief in de technologiesector, en vier van de vijf sterkste stijgers van dit jaar zijn technologische bedrijven.

Het merkadviesbureau Interbrand lijst jaarlijks de honderd sterkste globale brands op. Uit de ranglijst van 2012 blijkt dat met name de technologiemerken ongemeen populair zijn. Zes van de tien meest waardevolle brands ter wereld zijn actief in de technologiesector, en vier van de vijf sterkste stijgers zijn technologiebedrijven.

Coca-Cola blijft de onbetwiste nummer één op de lijst – dat is al zo sinds 2001 -, maar voelt in de top tien de hete adem van Apple, IBM, Google, Microsoft, Intel en Samsung.

Opmerkelijk is dat Google voor het eerst Microsoft heeft ingehaald. De zoekgigant tekende een groei in merkwaarde op van 26 procent, goed voor een vierde stek. Apple bekleedt de tweede plaats en staat daarmee voor de eerste keer in de top drie. Onder de technologiemerken is Nokia de grote verliezer, met een daling in merkwaarde van 16 procent.

Op Nissan na, zijn ook de snelste stijgers van dit jaar technologische merken: Apple, Amazon, Samsung en Oracle.

Er zijn geen Belgische brands te bespeuren in de top 100 van Interbrand.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content