Tegen de goede zeden? Vraag het Google!

In Florida wil de verdediging van een pornoverspreider een beroep doen op Google-gebruiksdata om aan te tonen wat in de lokale gemeenschap wordt gedoogd, aldus een stukje in de New York Times. Een onverwacht gebruik van die gegevens, zeg dat wel.

In Florida wil de verdediging van een pornoverspreider een beroep doen op Google-gebruiksdata om aan te tonen wat in de lokale gemeenschap wordt gedoogd, aldus een stukje in de New York Times. Een onverwacht gebruik van die gegevens, zeg dat wel.

Hoe bepaal je wat in een gemeenschap nog of niet meer als ‘tegen de goede zeden’ wordt beschouwd? Je moet immers geen gediplomeerde historicus zijn om te weten dat dit doorheen de tijden verandert. Helaas is het niet makkelijk om betrouwbare gegevens te vinden over wat personen – allicht in de eigen privésfeer – als wel acceptabel beschouwen.

In Florida wil een verdediger hiervoor gebruik maken van de zoekgegevens van Google-gebruikers uit de streek van de beschuldigde – informatie die beschikbaar is dank zij Google Trends. De advocaat verwijst naar welke seksuele termen werden opgevraagd en die vaker werden gezocht dan een hele rist ‘mainstream’ termen, en die dus per definitie niet slechts een kleine minderheid aanbelangen.

Of hij hierin zal slagen, is lang niet duidelijk, ook al omdat de procureur stelt dat ‘opzoeken’ niet meteen een weerspiegeling is van de geldende waarden in een gemeenschap. Het is evenwel eens te meer een ‘oogopener’ hoe gegevens over en uit het internet voor verrassende inzichten kunnen zorgen.

De Amerikaanse vereniging voor de bescherming van de burgerrechten (ACLU) noemt het een ‘slimme en nieuwe’ taktiek, die tevens onderlijnt hoe internetbedrijven op grote schaal informatie over persoonlijke voorkeuren, interesses en andere privé-gegevens verzamelen. “Dat is waarom heel wat mensen ongerust zijn dat Google of Yahoo over al die gegevens hebben,” aldus Chris Hansen van de ACLU.

Data News-lezers herinneren zich allicht nog hoe in 2006 een analysetest op basis van reële zoektermdata – geleverd door AOL na het ‘anoniem’ maken van die data – toch een identificatie van de gebruikers en de door hen gebruikte zoektermen toeliet…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content