Tegenvallende verkoop van tablets en e-readers

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Tegen alle verwachtingen in ging de verkoop van tablets en e-readers in het eerste kwartaal van dit jaar naar beneden. Volgens IDC is er sprake van een niet geringe daling met 28 procent. Toch verhoogt datzelfde onderzoeksbureau wél in een adem de verwachtingen voor 2011. IDC gaat er nu vanuit dat in 2011 in totaal 53,5 miljoen tablets zullen verscheept zijn. Bij een vorige schatting had IDC het nog over 50,4 miljoen toestellen. Dat de verkoop van tablets lager uitviel dan verwacht, is volgens IDC te wijten aan een mindere vraag van de consument, maar ook aan de supply-chain die hier en daar al eens haperde. De iPad en iPad 2 van Apple domineren nog steeds veruit de markt, al bleef ook daar de verkoop onder de verwachtingen. Dat kwam door vertragingen bij de leverancier van de schermen, maar dat de iPad 2 reeds aangekondigd werd meerdere weken voordat het apparaat effectief in de winkels lag, zal ongetwijfeld ook een rol gehad hebben. Android-gebaseerde toestellen wisten overigens wel extra marktaandeel te veroveren. Vergeleken met het vorige kwartaal groeide het aandeel van Android-toestellen met 8,2 punten tot 34 procent van de totale markt.

Tegen alle verwachtingen in ging de verkoop van tablets en e-readers in het eerste kwartaal van dit jaar naar beneden. Volgens IDC is er sprake van een niet geringe daling met 28 procent. Toch verhoogt datzelfde onderzoeksbureau wél in een adem de verwachtingen voor 2011. IDC gaat er nu vanuit dat in 2011 in totaal 53,5 miljoen tablets zullen verscheept zijn. Bij een vorige schatting had IDC het nog over 50,4 miljoen toestellen.

Dat de verkoop van tablets lager uitviel dan verwacht, is volgens IDC te wijten aan een mindere vraag van de consument, maar ook aan de supply-chain die hier en daar al eens haperde. De iPad en iPad 2 van Apple domineren nog steeds veruit de markt, al bleef ook daar de verkoop onder de verwachtingen. Dat kwam door vertragingen bij de leverancier van de schermen, maar dat de iPad 2 reeds aangekondigd werd meerdere weken voordat het apparaat effectief in de winkels lag, zal ongetwijfeld ook een rol gehad hebben. Android-gebaseerde toestellen wisten overigens wel extra marktaandeel te veroveren. Vergeleken met het vorige kwartaal groeide het aandeel van Android-toestellen met 8,2 punten tot 34 procent van de totale markt.

Toch positief jaar

Fabrikanten als Samsung en Motorola hebben hun distributiemodel vooral afgestemd op de telco-carriers en dat blijkt volgens IDC ook deels de reden voor een afzwakkende verkoop te zijn. Heel wat consumenten zijn immers niet bereid om in te tekenen op de 3G- of 4G-dataplannen die carriers in heel wat landen bundelen met de tablets die ze in de etalage leggen. Volgens Bob O’Donnell van IDC zijn de tegenvallende cijfers een tijdelijk fenomeen en is de verwachting voor de rest van het jaar wel goed. Wel waarschuwt O’Donnell de fabrikanten om niet te fel te focussen op het telco-kanaal voor hun distributie. Later dit jaar worden ook nieuwe modellen verwacht, wat de markt weer helemaal moet doen aantrekken.

E-readers

Overigens worden e-readers door IDC als een aparte markt beschouwd. Ook daar was een vertraging in de groei merkbaar, al blijft de verwachting wel dat e-readers over het hele jaar 24% beter zullen verkopen vergeleken met vorig jaar. Een verrassing is wel dat de Kindle van Amazon niet langer het best verkochte toestel is. Die eer was in het eerste kwartaal weggelegd voor de Nook die door de Amerikaanse boekenketen Barnes & Noble verkocht wordt. Dat de op Android gebaseerde Nook een kleurendisplay heeft, is daar allicht niet vreemd aan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content