Tekstkleur beïnvloedt besluitvorming

24/08/09 om 09:30 - Bijgewerkt om 09:29

Bron: Datanews

Wist jij dat kleur een grote rol speelt in het bedrijfsleven? Het is dat HP het ons wist te vertellen, want zelf hadden we er nog nooit bij stilgestaan.

Wist jij dat kleur een grote rol speelt in het bedrijfsleven? Het is dat HP het ons wist te vertellen, want zelf hadden we er nog nooit bij stilgestaan.

De gebruikte tekstkleur in documenten heeft een invloed op het besluitvormingsproces. Tot die opmerkelijke conclusie, komt een al even opmerkelijk marktonderzoek van HP. Groen is naar verluidt de meest gunstige kleur om een deal rond te krijgen of een positieve reactie te krijgen, rood de minst gunstige.

Tijdens het onderzoek werden een aantal neutrale stellingen in verschillende tekstkleuren gepresenteerd. Bij een groene tekst bleek 53 procent het eens te zijn met de stelling, terwijl diezelfde stelling met een zwarte tekst slechts op 39 procent goedkeuring mocht rekenen. Een rode tekst bleek tot drie keer meer extreem negatieve of extreem positieve reacties op te roepen en is dus de meest onvoorspelbare kleur.

HP ziet in deze resultaten een bevestiging van eerder onderzoek door het Institute for Color Research. Daaruit zou moeten blijken dat mensen binnen 90 seconden een mening vormen over een persoon, omgeving of product en dat 62 tot 90 procent van die indruk gebaseerd is op niets anders dan kleur. Volgens HP is met het nieuwe onderzoek nu bewezen dat hetzelfde geldt voor de tekstkleur in een document.

Moeten we nu met z'n allen naar de winkel of aankoopdienst van het bedrijf spurten en een kleurenprinter eisen? Misschien toch niet: het Pan-Europese onderzoek werd immers uitgevoerd bij 2.000 werknemers waarvan weliswaar niemand uit België. In afwachting van bijkomend, lokaal onderzoek kunnen Belgen het dan allicht nog bij een monochrome printer houden?

Onze partners