Tele Atlas duwt TomTom diep in het rood

24/02/09 om 10:30 - Bijgewerkt om 10:29

Bron: Datanews

De Nederlandse producent van navigatiesystemen TomTom heeft in het vierde kwartaal een nettoverlies geleden van 989 miljoen euro. Het moest ruim een miljard euro afboeken op de waarde van de vorig jaar overgenomen kaartenmaker Tele Atlas.

De Nederlandse producent van navigatiesystemen TomTom heeft in het vierde kwartaal een nettoverlies geleden van 989 miljoen euro. Het moest ruim een miljard euro afboeken op de waarde van de vorig jaar overgenomen kaartenmaker Tele Atlas.

TomTom verkocht in het laatste kwartaal van 2008 ruim 4,4 miljoen navigatietoestellen. Dat is een stijging van 4 procent vergeleken met een jaar eerder, maar omdat de gemiddelde verkoopprijs met 100 euro fors lager lag, daalde de omzet met 17 procent tot 528 miljoen euro.

TomTom, dat exclusief eenmalige posten nog wel een hoger dan verwachte winst van 70 miljoen euro boekte, verwacht een verdere groei van de navigatiemarkt in 2009. Die groei zal wel worden getemperd door de recessie. "We verwachten in heel 2009 lastige marktomstandigheden", aldus topman Harold Goddijn.

De navigatiespecialist denkt dit jaar een omzet te boeken tussen de 1,4 en 1,6 miljard euro. Dat is wel minder dan vorig jaar, toen de omzet 1,7 miljard euro bedroeg. Het aantal verkochte apparaten schat het bedrijf tussen de 11 en 12 miljoen. TomTom wil dit jaar 60 miljoen euro aan kosten besparen.

TomTom kocht Tele Atlas vorig jaar voor 2,9 miljard euro. Die aankoop ligt het bedrijf zwaar op de maag. De waarde van het nieuwe onderdeel staat door de malaise op de beurzen onder druk. Bovendien blijken de leningen die TomTom heeft afgesloten om de overname te bekostigen, een zware last te zijn.

Beleggers vrezen al geruime tijd dat TomTom zich niet zal kunnen houden aan zijn afspraken met banken. Die stellen een limiet aan de verhouding tussen het bedrijfsresultaat en de nettoschuld. Bij schending van die zogeheten convenanten kan een bank in theorie directe terugbetaling eisen.

Bron: Belga

Onze partners