Tele Atlas groeit maar maakt verlies

Hoewel de omzet aanzienlijk stijgt in het tweede kwartaal, noteert digitale kaartenproducent Tele Atlas een nettoverlies van 1,2 miljoen euro.

Hoewel de omzet aanzienlijk stijgt in het tweede kwartaal, noteert digitale kaartenproducent Tele Atlas een nettoverlies van 1,2 miljoen euro.

Het Belgisch-Nederlandse Tele Atlas vertoont een mooie omzetgroei: 21 procent tot 72,8 miljoen euro. Het bedrijf haalt het meeste inkomsten uit navigatieproducten voor de consumentenmarkt (‘personal navigation’). Bovendien vertoont dat segment ook de beste groei. Ook producten voor de autoindustrie en voor bedrijven en overheid doen het goed. Het leeuwendeel van de omzet (en ook de grootste groei) wordt gehaald in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten, Afrika).

Hoewel het operationele resultaat van Tele Atlas 12,2 miljoen euro bedroeg (uitgezonderd afschrijvingen en afbetalingen), maakt het bedrijf een nettoverlies van 1,2 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 4,5 miljoen euro winst, mits een uitzonderlijke belastingmeevaller van 10,5 miljoen euro.

Grote klant TomTom maakte heel recent bekend dat het Tele Atlas wil kopen voor een kleine 2 miljard euro. Tele Atlas zegt niet te weten of dat nieuws enige invloed zal hebben op de resultaten. Het bedrijf handhaaft in ieder geval de verwachting van 315 miljoen euro omzet voor het volledige boekjaar, een aangepast EBITDA van 65 miljoen euro en een operationele winst van 3 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content